Blog
jan 25
Online verkoop van groenten en fruit aankopen juridische informatie

“Mag het een beetje meer zijn?”

Voor verse groenten en fruit moet je niet noodzakelijk naar de winkel rennen. Op ontzettend veel webshops kan je dagverse groenten of fruit kopen. Toch is het niet altijd duidelijk hoeveel je precies moet betalen. De prijs kan namelijk variëren bij de aankoop van online groenten en fruit. We vroegen aan Sirius Legal welke opties je hebt bij de online verkoop van groenten en fruit.

Hoe komt het dat de prijs van groenten en fruit varieert van bestelling tot bestelling?

Je krijgt op de webshop altijd een geschatte prijs per kilogram. Wanneer de transactie daadwerkelijk wordt uitgevoerd betaal je soms meer of minder dan de oorspronkelijke bestelbon. Het is niet vanzelfsprekend om bijvoorbeeld exact 1 kilogram aardappelen af te wegen.

Is er dan sprake van misleidende reclame?

Neen, je moet duidelijk en opvallend communiceren dat het om een geschatte prijs gaat. Om zeker te zijn dat er geen misverstanden voorvallen zeg je duidelijk tegen je klant waarom er geen vaste prijs is.

Aan welke criteria moet je voldoen?

Je vermeldt duidelijk de prijs per meeteenheid van alle groenten en fruit. Zolang je helder en open communiceert daarrond ontstaan er geen problemen. Zeg bijvoorbeeld zeker dat de totale prijs niet bepaald wordt voordat de bestelling volledig is klaargemaakt en afgewogen. Geef aan dat de transactie plaatsvindt wanneer de groenten geleverd zijn. Op die manier vermijd je misverstanden en is de klant volledig op de hoogte hoe een bestelling precies verloopt.

Welke betalingsmogelijkheden heb ik als webshopeigenaar?

Je hebt als bedrijf verschillende mogelijkheden. Elke mogelijkheid brengt een andere service met zich mee. Kies daarom de beste die bij jou past en hoe je jezelf wil onderscheiden van je concurrenten. Zo mag je een aanbetaling vragen van de consument, afhankelijk van de grootte van de bestelling bepaal je dat bedrag. Het verschil betaal je daarna terug bij levering. Je kan natuurlijk ook vragen aan de consument om te betalen bij de levering. Daarnaast heb je nog een derde optie, je bereidt de bestelling voor en bepaalt de totale prijs. Vervolgens vraag je aan de consument het bedrag te betalen voor de producten vertrekken bij de handelaar. Op die manier neemt het echter meer tijd in beslag voordat je een bestelling kan opmaken, dat kan frustratie in de hand werken bij je klant.

Een andere optie is om de consument alleen de mogelijkheid te bieden om goederen via de website te reserveren. De consument komt zelf de bestelling afhalen in de winkel en maakt daar de beslissing. Het is dan niet een verkoop op afstand in de strikte zin omdat het contract definitief alleen in de winkel wordt gesloten. De consument beslist namelijk in de winkel wat hij koopt en alleen op dat moment kan hij de prijs bepalen.

Auteur: Sirus Legal