Blog
mei 14

ODR-platform zorgt voor meer vertrouwen tussen handelaar en consument

Volgens het Consumer Conditions Scoreboard van 2017 kocht 57% van de Belgische consumenten hun elektronica, kleding, speelgoed, boeken, boodschappen en andere producten en diensten online. Dit groeiende vertrouwen dat mensen hebben in e-commerce moedigt consumenten ook aan om over de grens aankopen te doen. In 2017 deed 33% van de online shoppers in de EU aankopen bij verkopers in een ander land (vergeleken met 25% in 2012). Te veel consumenten aarzelen echter nog steeds om de mogelijkheden van e-commerce ten volle te benutten. Eigenaars van webshops hebben nog steeds werk om het vertrouwen te vergroten. Een belangrijk hulpmiddel om meer vertrouwen tussen handelaren en consumenten te creëren, is het Online Dispute Resolution (ODR) -platform. Het ODR-platform is een gebruiksvriendelijke, vertrouwelijke en onpartijdige uitbreiding voor de bestaande klantenservice van bedrijven, ontwikkeld en ondersteund door de Europese Unie. Het zorgt voor een betere geschillenbeslechting op een goedkopere en minder omslachtige manier dan via juridische procedures. Sinds de lancering van het ODR-platform in 2016 zijn al meer dan 1600 klachten via het ODR-platform ingediend door Belgische consumenten.

Grote bedrijven in de consumentenelektronica zoals MediaMarkt en Euronics en de nationale luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zijn al geregistreerd. Maar er zijn nog steeds te veel bedrijven die achterblijven bij het gebruik van het platform en daarom kansen missen om klachten via wederzijdse bemiddeling af te handelen om de consument te behouden. Bedrijven zijn wettelijk verplicht krachtens een EU-verordening om een link op hun website naar dit platform te publiceren. Aangezien de consument wordt geïnformeerd over dit platform – en er ook gebruik van maakt – wordt het ten zeerste aanbevolen dat online handelaren de logische stap zetten om zich ook te registreren. De link naar het platform is hier.

Bekijk de infographic en de Europese verordening