Blog
mei 22

Persbericht: Rechtstreeks betalen in chatbot via Messenger

Primeur voor BotBakery en Ingenico: rechtstreekse betalingen in de chatbot van Het Laatste Nieuws via Facebook Messenger

Ingenico Group, wereldwijde marktleider in probleemloos betalen, en Botbakery, een spin-off van The House of Marketing, lanceren voor Het Laatste Nieuws vandaag de eerste chatbot in België die betalingen verwerkt via het social messaging platform Facebook Messenger.

We staan vandaag aan de start van de conversatie-economie. Meer en meer zijn devices in staat om te reageren op natuurlijke tekst en spraak, om zo taken uit te voeren of informatie op te vragen zonder dat er een websitebezoek aan te pas komt. Bovendien winnen chatbots bij klanten en bedrijven aan populariteit door hun directe, persoonlijke en frictieloze gebruikservaring.

Waarom voor een e-commerce transactie klanten nog omleiden naar een website met het risico hen te verliezen? Waarom hen niet gewoon op het Facebook-platform houden en hen de transactie volledig laten afronden via de chatbot?

BotBakery en Ingenico hebben de handen in elkaar geslagen om ervoor te zorgen dat Het Laatste Nieuws als eerste nieuwsmediamerk abonnementen kan afsluiten tot en met de betaling via een Facebook- en websitechatbot. BotBakery creëerde de chatbot en de integratie met de systemen van Ingenico en Het Laatste Nieuws. Ingenico garandeert het hoogste veiligheidsniveau van bancaire betalingen. De veiligheid is van hetzelfde niveau als in een webshop – er worden geen creditcardgegevens gedeeld met de chatapp zelf en de data blijven in het bezit van de Persgroep. Samen met Joinedapp, een start-up gevestigd in Palo Alto, heeft Ingenico een volledig geïntegreerde betaaloplossing ontwikkeld in alle belangrijke messaging apps – waaronder Facebook Messenger, Line, Telegram, Kik, Skype, Slack en WeChat.

“Vergeleken met andere kanalen zien we een verhoogd engagement wanneer mensen met een chatbot communiceren. Conversieratio’s voor mobile liggen veel hoger als we de doorverwijzing naar een website laten vallen en vervangen door een conversationele interface, zoals een chatbot”, licht Dennis Peeters, Master BotBaker bij BotBakery, toe. “De mogelijkheid om een betaling uit te voeren is een belangrijke stap om de totale gebruikerservaring te optimaliseren. Die technologie laat toe om een win-win situatie te creëreneen verhoogde return on investement en conversieratio voor bedrijven en een betere ervaring voor klanten.”

“Conversational commerce is een essentieel onderdeel van de innovatiestrategie van Ingenico Group voor de komende jaren”, volgens Gertjan Dewaele, Product Innovation manager bij Ingenico. “Doordat een steeds groter deel van consumenten actief is op dergelijke messaging platformen, wordt dit een interessant extra verkoopkanaal voor online ondernemers zoals de Persgroep. Door de rechtstreekse opname van betalingen in bots kan de Persgroep conversie killers verwijderen uit het aankoopproces en een frictieloze klantervaring mogelijk maken.”

In een volgende stap zal er bekeken worden om chatbotbetalingen via andere kanalen dan Facebook Messenger en een website in te zetten.

Over Botbakery

Botbakery brengt artificiële intelligentie, user interfaces, personalisatie en user experience samen door middel van de creatie van bots. Op die manier realiseert BotBakery een geoptimaliseerde gebruikerservaring en een performantere personalisatie voor consumenten. BotBakery is een spin-off van The House of Marketing, het marketingbureau gespecialiseerd in strategische marketing consultancy en interim management. BotBakery en The House of Marketing zijn deel van de Quanteus Group.

www.botbakery.eu

Over Ingenico Group

Ingenico Group is wereldwijd marktleider in betalingen en voorziet in seamless, betrouwbare en veilige oplossingen om verkoop op alle fronten te versterken, of dat nou in-store, online of mobiel is. Met het grootste payment acceptance netwerk ter wereld leveren we veilige betaaloplossingen op lokaal, nationaal en internationaal niveau. We zijn een betrouwbare partner van wereldklasse voor financiële instellingen en retailers, van kleine winkeliers tot bij iedereen bekende multinationals. Onze oplossingen stellen winkeliers in staat het betaalproces te vereenvoudigen en hun merkbelofte waar te maken.

www.ingenico.com en twitter.com/ingenico

Perscontacten

Ingenico ePayments / PR

Julie Luppens

Marketing Manager Benelux

Julie.luppens@ingenico.com

+32 476 52 49 74

BotBakery

Dennis Peeters

Master BotBaker

dennis.peeters@thom.eu

+32 472 92 36 36