Blog
dec 10

Hoe marktplaatsen je kunnen helpen

Een marktplaats, bij velen gekend als een bol.com of Amazon, nemen een groot stuk van de e-commerce taart in. Het gebruik van deze verkooppunten is dus een ideale tool om meer uit je bedrijf te halen.

In ruil voor een commissie of een vast bedrag aan marktplaatsen nemen deze alle regelingen rond marketing, betalingen, klantenservice en dergelijke voor haar rekening. Daarnaast is het gebruik van een marktplaats nog meer waard. We sommen even de plus- en minpunten op.

Voor- en nadelen van marktplaatsen

Voordelen:

  • Grote spelers, wekken vertrouwen bij de consument
  • Uitbesteden van marketing, warehousing service, leveringen, retour, klantendienst en betalingen
  • Internationale markt
  • Veel potentiële nieuwe klanten

Nadelen:

  • Sterke prijsconcurrentie
  • Verlies van winstmarge
  • Weinig tot geen klantenbinding

Marktplaatsen brengen hiernaast nog tal van andere opportuniteiten met zich mee. Het is bijvoorbeeld de ideale plek om nieuwe strategieën te testen voor je eigen webshop. Je kan er product omschrijvingen, nieuwe productfoto’s en dergelijke mee testen. Zo kan je zien welke werken en deze implementeren voor jouw webshop. Vergeet deze ook zeker niet in het proces. Een marktplaats dient als een tool gebruikt te worden om meer uit je onderneming te halen.

Bekijk hier de volledige blogpost met nog meer tips & tricks

Dit artikel werd geschreven door de e-commerce blog van Bpost