Blog
dec 10

‘Iedereen zit op sociale media’, klopt dat wel?

Consument leest folders, marketeer zit online

BDMyshopi folderNiet enkel de levensstijl maar ook het mediagebruik van consumenten zou verbazing kunnen opwekken bij de Belgische marketeers. Bijna 7 op de 10 Belgen leest minstens wekelijks de krant. De helft daarvan verkiest daarvoor 5 op de 10 keer de papieren krant terwijl marketeers vaker de voorkeur geven aan digitaal nieuws. Ook televisiekijken doen marketeers en consumenten op een andere manier. Door de alomtegenwoordigheid van streaming- of on demanddiensten als Netflix, wordt vaak vergeten dat de Vlaming elke dag gemiddeld 2 uur en 50 minuten televisie kijkt*. De Consumer Connection Studie van BD myShopi & UBA geeft daarbovenop aan dat de doorsnee Belg vaker live of licht uitgesteld kijkt terwijl reclamemakers eerder naar on demand- of streamingdiensten grijpen. Waar marketeers 4 op de 10 keer voor streamingdiensten kiezen is dat bij de consumenten maar 2 op de 10 keer het geval.

Daarnaast toont de Consumer Connection Studie aan dat meer dan 9 op 10 Belgen folders leest. Voor vier op vijf Belgische folderlezers is dit zelfs een zo goed als wekelijkse activiteit van gemiddeld 20 minuten. Dat is niet het geval bij de Belgische marketingmedewerkers. Hoewel ongeveer evenveel marketeers folders (93%) lezen, doet amper 62% dit wekelijks en daarbovenop ook maar gedurende 10 minuten. Tim De Witte, CCO BD myShopi: “De levensstijl en het mediagedrag van de marketeer wijkt heel erg af van dat van de gemiddelde Belg. Opvallend is dat reclamemakers niet altijd inzien hoe de doelgroep zich gedraagt. Zo schatten ze zowel het sociale media- als het foldergebruik van de Belg niet altijd even correct in. Marketing professionals denken dat de Belg elke week ongeveer 14 minuten door folders bladert terwijl dat in de realiteit bijna 50% hoger ligt op 20 minuten per week”.

Download hier de Consumer Connection Survey

Dit artikel en de survey werd geschreven en mogelijk gemaakt door BD MyShopi en door UBA