Blog
sep 04

1 Belg op 5 koopt wekelijks online

1 Belg op 5 koopt wekelijks online

Bol.com populairst in Vlaanderen, Amazon.com in Wallonië

20% van de Belgen koopt wekelijks via internet; in 2018 was dit nog 14%. Een forse stijging die onder meer verwijst naar het groeiende vertrouwen en het veilige gevoel van de Belgische online shoppers.  Dit is slechts een van de resultaten uit het “Belgische Online Shopper Report” waarin Why5Research, in opdracht van Safeshops.be, peilt naar het online koopgedrag van de Belg en naar de vereisten voor webshops om goed te scoren bij de consument.

24% van de respondenten geeft aan dat ze dagelijks surfen en 20% zet dit ook effectief om in wekelijkse aankopen. 1 Belg op 3 denkt bovendien dat ze in de toekomst nog meer online zullen surfen en shoppen. De traditionele categorieën – mode, schoenen, reizen en vliegtuigtickets, – scoren nog steeds zeer goed, maar ook minder klassieke segmenten zoals huis- of tuin accessoires, farma, voeding & drank zitten in de lift.

De ideale webshop combineert transparante info over de prijs, rekent geen bijkomende kosten aan, is betrouwbaar qua levering en biedt de online gebruiker vooral gemak met betrekking tot betalingsopties, keuze in verband met levering en terugzenden.  Deze elementen worden door de consument als essentieel beschouwd bij het beoordelen van een webshop. Het geeft hen een veilig, vertrouwd gevoel.

“Dat e-commerce blijft groeien komt natuurlijk mede door het feit dat het steeds makkelijker wordt om online te kopen. De consument krijgt extra controle en opties aangeboden die hij enkele jaren geleden niet had.  Zo zijn er vaak meerdere leveringsopties en kan hij zelfs zijn voorkeur ingeven over waar en wanneer hij een pakketje laat leveren. Ook betalen wordt makkelijker. Denk maar aan de QR code die de cardreader vervangt.” vertelt Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be.

Computer wint het van tablet

Als gevraagd wordt naar de tool die het vaakst gebruikt wordt om online te shoppen, steekt de computer er nog altijd met kop en schouder bovenuit.  73% zet de computer op 1, gevolgd door de smartphone (37%) en tablet (21%).  Smartphones en tablets worden wel steeds vaker gebruikt. In vergelijking met 2018 grijpt 8% meer naar zijn of haar smartphone en 7% meer naar een tablet om online te shoppen.

Nog beter met innovatieve technologie?

Belgen blijven voorlopig nog een afwachtende houding aannemen wanneer er gepeild wordt naar de impact van innovatieve technologieën op hun shoppingervaring. Online shoppers zien het meeste potentieel in visuele hulp bij hun aankopen. Bijna 20% denkt dat hun ervaring sterk zou verbeterd worden door bv. virtueel passen, product video’s en augmented reality.

“Belgische webshops lopen voor op de consument en zetten al volop in op innovatie & technologie. Virtueel kleedjes passen, advies over de juiste maat in een specifiek schoenmodel, je boodschappenlijstje inspreken, checken of die ene kast in je interieur past,… het zijn innovaties die gebruik maken van de nieuwste technologieën. Bovendien kan hierdoor het aantal retouren ook dalen wat een positieve bijdrage zou zijn in het kader van duurzaamheid” vertelt Greet Dekocker.

Bol.com het populairst in Vlaanderen, Amazon.com in Wallonië

In deze editie werd voor het eerst gepeild naar het gevoel dat een consument heeft bij bepaalde online marktplaatsen. Op nationaal niveau scoort tweedehands.be het best op vlak van vertrouwen en ervaring.  In Vlaanderen heeft het Nederlandse bol.com met 82% een flinke stap voor op Amazon (40%). In Wallonië zien we het omgekeerde met 70% voor Amazon.com en 18% voor bol.com.

“Logisch ook, gezien Bol.com nog niet aanwezig is in het Franse landsgedeelte. Belangrijk is wel dat men weet dat heel wat Belgische handelaren verkopen en exporteren via deze marktplaatsen. De strijd die zij voeren  om webshops aan te trekken, is dan ook al enige tijd aan de gang. Voor marktplaatsen zoals 2dehands.be, bol.com maar ook voor Amazon en eBay is het cruciaal om zowel het vertrouwen van de consument als dat van de handelaar te winnen” besluit Greet Dekocker.

 

*Belgium Online Shopping Report. Uitgevoerd in maart 2019 door Why5Research. De studie is gebaseerd op de ervaringen en meningen van online shoppers zélf.

Deze studie is een initiatief van SafeShops.be en werd mogelijk gemaakt met de hulp van bpost, Ingenico ePayments, Worldline, CCV en The House of Marketing.

*****Einde persbericht *****

 

Download hier de studie