Blog
jan 08

Cis Scherpereel: “Het opzetten van een webshop is een startpunt, geen voltooid project. Ik geloof in een continue optimalisatie.”

Cis Scherpereel SOS Conversion

Zonder conversie ben je niks met je webshop. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen die je site bezoeken, ook overgaan tot een aankoop? En hoe ga je om met de gegevens die ze achterlaten? Kan je die strategische inzetten om je conversie te verhogen?

Om al jullie vragen over conversie te beantwoorden, organiseerden we een interview met conversie-expert Cis Scherpereel van MexUnited. Daarin konden we heel wat tips voor conversie ontfutselen! Lees zelf maar:

Wist je dat MexUnited samen met SafeShops.be de SOS Conversion screening aanbiedt? De SOS Conversion screening is een rapport in mensentaal met advies  om de conversie op je webshop te stimuleren.

Ontdek de SOS Conversion screening

SafeShops.be: Waar haal je je kennis over conversie optimalisatie? 

Cis: Ik werk reeds tien jaar in de e-commerce wereld. Ik heb een aantal grote webshops van grote merken opgezet: denk maar aan: Bel&Bo, Colora, Duvel, Jules Destrooper … Bij elk project leer je ongelofelijk veel: elk project en bedrijf is weer anders. Een nieuwe doelgroep, nieuwe technologieën. Het is een continu leerproces van nu ongeveer al 10 jaar. 

SafeShops.be: Waarom is conversie optimalisatie essentieel voor een webshop?  

Cis: Als we meetbare doelstellingen willen definiëren binnen het beheren van een webshop en we willen weten of onze inspanningen leiden tot meer rendement, is conversie optimalisatie een grote factor. Wie wil weten of zijn webshop goed draait, let op het aantal aankopen.

Al is dat natuurlijk heel simplistisch gesteld: bij conversie denken veel mensen meteen aan aankoop, maar conversie kan ook gaan om het downloaden van een catalogus, een whitepaper … Ook dat is conversie. Zo kom je tot een scala van micro-conversies die leiden tot een grote conversie. We willen ondernemers heel graag meegeven dat het niet enkel draait om die ultieme conversie, dat ze ook moeten letten op de kleinere tussenstappen op weg naar die grote aankoop. 

SafeShops.be: Waarom zouden webshops een SOS Conversion screening moeten laten uitvoeren bij SafeShops.be en MexUnited?

Cis: Eerst en vooral omdat we een heel goede samenwerking hebben met SafeShops.be, die enorm sterk zijn in het begeleiden en versterken van ondernemers binnen de e-commerce. 

Daarbovenop is onze expertise niet min: we zijn erg flexibel in het opstellen van de rapporten. We doen dat binnen een tijdspanne van 5 werkdagen, wat het heel snel – to the point maakt. We proberen onze kennis in mensentaal over te brengen, zodat de ondernemer concreet aan de slag kan. 

Het is natuurlijk wel een eerstelijns rapport, wij gaan niet screenen tot op de diepte van de code. Maar we proberen concreet advies te geven waar ondernemers de ochtend nadien meteen mee aan de slag kunnen. Dat is vaak niet het geval in andere screenings. Daar wordt de uitvoering van optimaliserende acties overgelaten aan de experts zelf zonder verstaanbare kennis over te dragen aan de webshopeigenaar zelf. 

SafeShops.be: Wat zijn de meest voorkomende conversiekillers op een webshop?

We screenen een heel aantal facetten. Een van de meest gemaakte fouten is dat men te weinig aandacht besteed aan de snelheid van de website. Snelheid is enorm belangrijk geworden, zeker als je weet dat de consument in no time andere webshops screent ter vergelijking. Snelheid kan dus de doorslaggevende factor zijn waarom een consument al dan niet voor jouw webshop kiest. Bij een trage webshop haken klanten af en vindt er dus ook geen conversie meer plaats.

Andere zaken, zoals een bedrijfsprofiel op Google MyBusiness, hebben ook een grote invloed. Ze kunnen de zichtbaarheid van je webshop enorm vergroten. Daar wordt vaak nog te nonchalant mee omgesprongen.

Wel denk ik dat klanten niet vaak meer afhaken omwille van een ingewikkeld aankoop- of betaalproces. Er bestaan heel wat toegankelijk softwaresystemen om die processen zo vlot mogelijk te maken. We hopen dan ook in onze screening dat dit luik geen issue meer is.

Een andere factor die ook heel bepalend is, is de positie van een call-to-action: er moet heel duidelijk gecommuniceerd worden wat er verwacht wordt en wat er gebeurt als iemand op de knop klikt. Tot slot geloof ik ook heel sterk in de kracht van microcopy: dat zijn kleine bijschriftjes die bij een knop staan om de consument nog meer aan te sporen om op de knop te drukken!

SafeShops.be: Kan je altijd verklaren waarom er niet tot conversie wordt overgegaan?

Cis: Het is niet altijd de vraag van wel of niet, dat is iets te zwart-wit gesteld. Het gaat  eerder over optimalisatie van wat er al is. Als bijvoorbeeld 2 op de 10 bezoekers klikken op de knop, dan is de vraag: hoe kunnen we er toe komen dat er de volgende keer 3 van de 10 mensen op die knop duwen en daarna 4, enzvoort … ? 

Het verschilt ook van webshop tot webshop. Er is geen handboek, geen rechte lijn. De oplossing is vaak anders per website. Er is geen algemene regel die stelt: een knop moet altijd rood zijn en niet groen. 

Daarom is dit rapport belangrijk. We geven een menselijke beoordeling. Het gaat hierbij over een echt bezoek aan de webshop: de ervaring en echte beleving van het surfen op de webshop. De menselijke interpretatie gieten we in een rapport. Het gaat hier niet om pure facts and figures. Dat lijkt me een groot pluspunt van ons rapport!

Conversie heeft ook zeer sterk te maken met emotionaliteit, waarden en normen, context, snelheid en draait niet noodzakelijk rond de positionering van een bepaalde knop.

SafeShops.be: Op welke manier test je wat conversiestimulerend werkt voor een bepaalde doelgroep? 

Cis: We passen vaak AB-testing toe. Via deze methode deel je je publiek in in twee grote groepen. Beide groepen krijgen een andere weergave van een webpagina te zien. Je test daarbij welke weergave het meest succesvol is en met andere woorden het meest leidt tot conversie. Via AB testing krijg je na verloop van tijd een weerslag van de realiteit. Je bezoekers maken zelf duidelijk waar de beste conversie zit. 

Wat we in de audit doen is zoeken naar mogelijke drempels die een conversie tegenhouden. Dat is de waarde van de audit. Het is vaak zoeken naar verbeteringen in technologieën, snelheid, design, copy. Dit in aanvulling met de AB testen geven ons enorm waardevolle informatie. 

Naast analytische factoren en tools, geloof ik dat het gezond verstand ook nog steeds een meerwaarde kan bieden.  

 Testimonial

Cobli, specialist in raamdecoratie, over de SOS Conversion screening:

 

“Een webshop is nooit 100% af en blijft constant doorontwikkelen – dat wisten we al vanaf het begin.  Maar gericht elke dag een website optimaliseren, is minder evident dan het lijkt.  Vandaar dat we bij Cobli geen seconde twijfelden toen Safeshops ons voorstelde om met de SOS Conversion Screening de website betaalbaar door te lichten om de conversiekillers te elimineren.  Binnen enkele dagen kregen we een rapport toegestuurd met zowel positieve als negatieve zaken.  Waar mogelijk heeft ons development team dit zo snel mogelijk aangepakt.  Kortom, een positieve ervaring.”

– Frederic Mestdag, zaakvoerder Cobli

Kom je graag meer te weten over conversie? Vergezel ons op de Experience Day bij beautyketen Di! Je krijgt een blik achter de schermen en ontdekt hun technieken om conversie te stimuleren.

Meer info over de Experience Day bij Di