Blog
jan 15

“De e-commerce industrie is bewust bezig met ecologie. Dat stelt me gerust. Bewustzijn is de start van verandering.” – Michel Defloor, bpost

Ecologischer te werk gaan binnen e-commerce is een burning issue bij veel webshopeigenaars. Veel shop owners vragen zich af hoe ze hun webwinkel kunnen laten draaien met een minimale impact op het milieu. Ook Michel Defloor, Vice President Marketing bij bpost, is erg bewust bezig met duurzaam ondernemen. We stelden hem enkele vragen:

Michel Defloor, Vice President Marketing bij bpost

SafeShops.be: Welke maatregelen neemt bpost om ecologisch en duurzaam te werken?  

Defloor: Wij nemen drie grote maatregelen.

Ten eerste verminderen we de carbonfootprint van onze wagenpark. Vooral in de laatste fase van het leveringsproces kunnen we een verschil maken: pakjes of brieven worden met electrische voertuigen, de fiets of te voet geleverd. Vorig jaar, in 2018, leverde dit een prachtig resultaat op: maar liefst één derde van ons vervoer in de ‘last mile’ was niet gebaseerd op benzine.

Onze tweede maatregel zijn groene gebouwen. Het spreekt voor zich dat we het stroom-, gas- en watergebruik maximaal trachten te beperken in onze postkantoren. We gebruiken ledverlichting en op sommige locaties zijn ook zonnepanelen geïnstalleerd. bpost is fan van hernieuwbare energie en zal deze in de toekomst almaar meer inzetten.

Onze laatste maatregel, en misschien de minst voor de hand liggende, is de afvalverwerking. Bij bpost werken we met uniformen. Als deze versleten zijn, worden ze gerecycleerd. We zorgen er ook voor dat we afval recycleren en sorteren. We smijten zo weinig mogelijk weg en trachten zoveel mogelijk te hergebruiken.

SafeShops.be: Welke maatregelen kunnen bedrijven in het algemeen nemen om ecologisch en duurzaam te werk te gaan?

Defloor: E-commerce bedrijven kunnen zorgen dat hun verpakkingen mooi aansluiten op de product. Zo vervoeren wagens effectief producten en niet voor de helft lucht. Bedrijven kunnen klanten ook stimuleren om meer in een keer te kopen door bijvoorbeeld vanaf een bepaald aankoopbedrag gratis verzendingskosten aan te bieden.

Het is ook essentieel om de klant voldoende te informeren zodat ze producten niet moeten terugsturen door bijvoorbeeld verkeerde maten. Ten slotte kunnen e-commerce bedrijven trachten om een ecologisch bewustzijn te creëren bij de klanten door op een bepaalde manier te communiceren.

Tegen 2030 willen we die uitstoot nog eens 20% naar beneden halen.

SafeShops.be: Wat wil je graag bereiken in de toekomst op het vlak van duurzaamheid met bpost?

Defloor: Wij willen heel graag in dezelfde trend verder gaan zoals we nu bezig zijn. bpost heeft de laatste jaren haar CO2-uitstoot met 40% verminderd. Tegen 2030 willen we die uitstoot nog eens 20% naar beneden te halen. Dit is een groot doel, maar we gaan ervoor. Die 20% kunnen we halen door elektrische wagens en groene middelen in te zetten en verder te werken aan groene gebouwen.

SafeShops.be: Naar welke bedrijven kijk jij op qua ecologisch beleid?

Defloor: Ik kijk niet echt op naar een specifiek bedrijf, maar meer naar individuele initiatieven. Er zijn heel veel innovatieve initiatieven in de context van ecologie en één daarvan is me speciaal bijgebleven. Een Zweedse start-up heeft in samenwerking met Masterd Card de Do Card gelanceerd. De Do Card is een kredietkaart die de kaarthouder informeert over de ecologische voetafdruk van zijn aankopen. De houder kan niet alleen een uitgavenlimiet maar ook een CO2-uitstootlimiet instellen op zijn kaart. Deze dienst lijkt mij een enorme vooruitgang die mensen bewust maakt van hun eigen impact op het milieu en de ecologie.

Het positieve is dat de e-commerce industrie echt bewust bezig is met ecologie. Alles start met bewustzijn en die is er.

SafeShops.be: Is de opkomst van e-commerce nefast geweest op het vlak van duurzaamheid en ecologie?

Defloor: Dat is een bezorgdheid waar veel e-commerce bedrijven mee zitten. Het positieve is dat de e-commerce industrie echt bewust bezig is met ecologie. Er zijn veel evenementen en discussies met klanten over de kwestie. Dat vind ik heel positief. Alles start met bewustzijn en die is er. In veel grote e-commerce bedrijven zijn er ook mensen aangesteld om na te denken over de maatregelen die kunnen genomen worden op het vlak van ecologie.

SafeShops.be: communiceren jullie naar klanten toe over duurzaamheid en ecologie of over de maatregelen die jullie nemen?

Defloor: Ja, maar beperkt. We roepen dit niet van de daken, maar we hebben wel een eco-logo ontwikkeld dat aanwezig is op onze elektrische wagens en fietsen.

Daarbovenop nemen ook deel aan internationale conferenties. Door het IPC (netwerk van postbedrijven) zijn we al 6 jaar uitgeroepen als groenste postbedrijf van dat netwerk. Heel weinig mensen weten dit. Onze klanten, e-commerce bedrijven, zijn daar wel van op de hoogte.

SafeShops.be: Welke maatregelen zou de overheid of EU volgens jou moeten nemen op het vlak van duurzaam ondernemen?

Defloor: De overheid zou iedereen die investeert in elektrische wagens of oplaadpunten nog meer moeten aanmoedigen door bijvoorbeeld de mobiliteit van ‘groene’ voertuigen te bevorderen (gebruik van busstroken, voorbehouden leverings- of parkeerzones, enz.).

De overheid zou het gebruik van vervuilende vrachtwagens en bestelwagens voor leveringen ook kunnen verbieden door bepaalde milieunormen op te leggen.

SafeShops.be: Is het niet makkelijker voor een groot bedrijf om ecologische maatregelen te nemen dan voor een klein bedrijf? 

MD: Nee, niet noodzakelijk. Een groot bedrijf gaat meer elektrische wagens moeten kopen, terwijl een klein bedrijf er maar eentje nodig heeft.

Bovendien hoef je niet alles zelf te doen als bedrijf. Er is bijvoorbeeld Active Ants, een dochteronderneming van bpost in Nederland, die alle e-commerce fulfillment diensten op zich neemt: Active Ants houdt zich bezig met het verpakken en versturen van jouw pakjes. Zo hoef je als onderneming enkel te denken aan verkoop. Al de rest nemen zij voor hun rekening.

Een voordeel dat een groot bedrijf wel heeft ten opzichte van een klein bedrijf is dat ze één iemand kunnen aanstellen die echt gespecialiseerd is om programma’s op te zetten rond sustainability, terwijl dat in kleine bedrijven vaak de beperkt deel van de functie van 1 persoon wordt, waardoor het risco bestaat dat het een soort van bijkomstige job voor wordt.

Op korte termijn kunnen maatregelen duur zijn, maar op lange termijn zullen bedrijven er wel bij varen.

SafeShops.be: Is milieuvriendelijk en duurzaam ondernemen sowieso kiezen voor een kleinere omzet? 

Defloor: Nee, integendeel. Bedrijven in alle sectoren spelen in op milieuvriendelijkheid, omdat ze geloven dat dat het juiste ding om dat te doen. Op korte termijn kunnen maatregelen duur zijn, maar op lange termijn zullen bedrijven er wel bij varen.

Wil je graag stappen ondernemen op het vlak van duurzaamheid? 

Word lid van SafeShops.be

… en krijg volledige toegang tot onze ecologische tips in het kenniscentrum en ontvang het kwaliteitslabel dat garant staat voor een betrouwbare site.