Blog
feb 01

Alle betaaloplossingen op een rijtje

Voor volwaardige webshops of instant verkoop op afstand in coronatijden

De coronamaatregelen slaan hard toe, zeker voor fysieke winkels die moeten sluiten. Maar die maatregelen gelden niet voor wie “op afstand” verkoopt. En dat kan je heel breed interpreteren:

  • Heb je een fysieke winkel en zitten bestellingen vast die je klanten normaal gezien zouden komen afhalen en betalen in de winkel? Dan bestaan daar zeker oplossingen voor.
  • Heb je al een webshop? Mooi! Dan kan je die gewoon gebruiken en zelfs optimaliseren.
  • Moet je van nul beginnen? Dan kan je snel een eenvoudige webshop opzetten of per e-mail, per sms, per telefoon en/of via social media bestellingen noteren en (laten) leveren.

Ok. Op zich lijkt dat simpel, maar hoe moet dat dan met de betalingen? Cash is uit den boze, want hygiëne en veiligheid primeren!

Of je nu al een vaste webshop hebt of snel een vorm van verkoop op afstand moet regelen, er zijn heel wat mogelijkheden om je klant eenvoudige en veilige betaalopties aan te bieden. Dat gaat van volledig geïntegreerde digitale toepassingen op je website tot contactloos betalen met de smartphone of een betaalterminal.

Wij zetten ze graag voor jou op een rijtje. En wees gerust, we kijken enkel naar oplossingen die makkelijke en veilige betaalopties bieden voor jou en je klanten.

 Wat heb je nodig?

Een betaalprovider, afgekort een PSP (Payment Service Provider). Die zorgt ervoor dat je klant makkelijk en in alle veiligheid kan betalen én dat jij als handelaar je geld netjes op je rekening krijgt. Een PSP neemt dus het hele betaalproces voor zijn rekening en zorgt samen met jou voor een veilige betalings-gateway op maat van jouw bedrijf. Je kiest samen de juiste betaalopties voor jou en je klanten. Dat kan gaan van een betaalpagina op je website over betaallinks per e-mail tot mobiele apps en QR-codes, met betaling vooraf of juist achteraf. Zowel voor de Belgische als de internationale markt. De voornaamste PSP’s in België zijn Worldline, Ingenico, CCV Belgium, Mollie, Buckaroo en MultiSafePay.

Wat zijn de opties?

Stuur een betaallink of payment link naar je klant

Voor deze oplossing heb je zelfs niet echt een website nodig. Want of je nu je bestellingen via je website, sociale media, chatbot, sms, telefoon of e-mail ontvangt, je kan een gepersonaliseerd betaalverzoek sturen via e-mail of sms met daarin een beveiligde betaallink of QR-code die naar een soort internetkassa leidt. Je kan kiezen voor handmatig versturen, op basis van een excel-lijst of zelfs gekoppeld met een API. Je kan deze methode helemaal als apart systeem gebruiken of koppelen met je CRM en/of boekhouding en internetkassa.

Je kan deze link of QR-code ook op je facturen plaatsen en zo betalen voor je klant faciliteren.

Zo’n betaallink, in welke vorm dan ook, kan een goede oplossing zijn aIs je fysieke winkel gesloten is en je een boel bestellingen hebt liggen die je klanten in normale omstandigheden in de winkel zouden afhalen en betalen. Je kan hen per e-mail of sms een betaallink sturen en hen na betaling hun bestelling thuis (laten) leveren – eventueel met behulp van een leverdienst zoals DHL, DPD, b-post, Post-NL of andere.

Meer informatie per PSP vind je hier:

Mollie: https://useplink.com/nl/faq

Worldline: https://mypaymentsolution.be.worldline.com/nl/home/our-offer/E-commerce-solution/e-commerce-product.html#secure

CCV: https://www.ccv.eu/be-nl/ccv-tap-go-app/

B2U: https://www.paybylink.com

Multisafepay: : https://docs.multisafepay.com/tools/multisafepay-control/manually-generated-payment-link/

B2U/ Ingenico: www.Paybylink.com

Buckaroo: https://www.buckaroo.eu/be

Een geïntegreerd betaalvenster op je website of webshop

De meesten onder jullie zullen hieraan denken als we het over digitaal betalen hebben: een al dan niet gepersonaliseerde betaalpagina op je webshop, mobiele site, app of statische website.

De meeste PSP’s bieden hier een hele reeks mogelijkheden aan waarbij je klant snel en vlot zijn winkelmandje betaalt met het betaalmiddel van zijn keuze, in zijn eigen munteenheid.

Dat gaat van de (in België zeer geliefde) Bancontact, Kredietkaarten (zoals Mastercard, Visa,…) over de bankbuttons van bvb KBC, Belfius,… en klassieke overschrijvingen. Naast PayPal en Apple Pay zijn  er nog verschillende al dan niet buitenlandse betaalmethodes die deze PSP’s op je betaalpagina kunnen voorzien.

Belangrijk is vooral dat je het je klant best zo makkelijk mogelijk maakt. Geef hem de keuze tussen verschillende alternatieven. Denk dus goed na wat je nodig hebt in functie van je activiteiten én in functie van je type klant. Kies dan voor een combinatie van betaalmogelijkheden op maat. Zo ben je zeker dat deze comfortabel en met zijn favoriet middel kan betalen.

Zijn je activiteiten internationaal gericht, pas dan ook je betaalmethodes aan, aan de landen naar waar je je toe richt. Zo betalen Nederlanders heel graag met iDEAL en is achteraf betalen een verwachte optie (kan via Klarna, Afterpay, Buckaroo). Fransen hebben dan al liever Carte Bleue. Vraag ook hier advies aan je PSP.

Om het vertrouwen tijdens de betaalfase hoog te houden, is het bij deze PSP’s ook mogelijk om een gepersonaliseerd design aan te bieden dat zich aanpast aan alle mogelijke (mobiele) apparaten. Hiermee wordt jouw betaalpagina in jouw look&feel gezet. Zo krijgt de klant niet het gevoel dat hij naar een “vreemde” omgeving surft en verhoogt het vertrouwen.

De meeste PSP’s bieden ook een “tweede kans” optie aan, waarbij je automatisch een e-mail stuurt met een betaallink wanneer een betaling onderbroken werd.

Je vindt er ook specifieke oplossingen voor B2B. Bankoverschrijving voor facturen zijn in deze omgeving geliefd. Ook dat kan je digitaal uit je systeem laten rollen.  Net zoals recurrente betalingen (permanente opdrachten, enz.) voor bvb. abonnementsformules.

Vergeet ook niet op je homepage van je webshop of app te vermelden met wat je kan betalen. Vaak zie je een rij icoontjes die dit symboliseert. Anders frustreer je de (soms buitenlandse) klant wanneer zijn favoriete betaalmiddel er niet tussenzit en hij dit pas bij de checkout ontdekt.

Hoe integreer je dit met je webshop?

Payment Service providers of PSP’s beschikken vaak over een groot partnernetwerk van webshopbouwers. Deze kunnen je webshop maken en meteen je betalingen starten aangezien de betaalintegraties reeds voorzien zijn met je webshop.

Nu zijn de meeste PSP’s ook geïntegreerd met quasi alle e-commerce platformen zoals bvb. shopify, lightspeed en ccv-shop… Ook daar zitten er afhankelijk van het platform reeds mogelijke integraties met betaalproviders in.

 Mobiele apps met QR-code voor betaling bij levering

In België zijn de voornaamste mobiele betaalapps: Bancontact, Payconiq, Apple Pay en Google Pay. Bancontact is de meest bekende en de grote favoriet bij de Belgische consument. De app zit dan ook standaard ingebouwd bij de meeste bank-apps.

Met zo’n betaalapp kan je klant zeer snel en veilig betalen aan de hand van een QR-code. Als zijn smartphone uitgerust is met een NFC-chip (Near Field Communication), kan dat ook contactloos. Dan hoef je enkel je smartphone in de buurt van de terminal of de andere smartphone te houden om de betaling te voltooien. De meeste apps werken via een koppeling aan de bankkaart, sommigen bieden de gebruiker ook een pre-paidsysteem aan.

Het grote voordeel voor jou als handelaar is dat je direct een bevestiging van de transactie krijgt en dat het geld snel op je rekening staat.

Betaling achteraf, na levering

Je kan ook je bestellingen meteen verwerken en leveren. Na levering stuur je onmiddellijk een e-mail naar je klant met een betaalverzoek. Bij retours betaalt hij enkel het behouden deel van de bestelling.

Klinkt riskant? Niet noodzakelijk. Bedrijven zoals Klarna of Afterpay nemen de administratieve rompslomp en het risico van je over en zorgen ervoor dat jij sowieso je geld krijgt.

Betaling van bestellingen per e-mail, telefoon of post meteen verzekeren

Het principe is eenvoudig: je ontvangt de kaartgegevens van je klant via de telefoon, de fax of per post. Je voert de gegevens simpelweg in het system van de PSP in. De PSP autoriseert de data razendsnel en voert de betaling, aanvullende kosten, annulering of creditnota binnen enkele seconden uit. In de backoffice kan je de status van je betalingen bekijken en beheren, ongeacht waar je bent.

Waar vind je een PSP?

Gekende namen zijn Worldline, Ingenico, CCV, Buckaroo, Mollie en Multisafepay. Op zoek naar adressen surf dan even naar  SafeShops voor een overzicht . De meeste PSP’s leveren zo goed als alle betaalopties die we hierboven beschreven. Voor betaallinks kan je ook terecht bij www.paybylink.com.

Je kan dus best even goed bekijken wat jij nodig hebt en rechtstreeks met de betaalproviders contact opnemen om een oplossing op maat te bespreken.

Zij staan klaar om jou te helpen met jouw vragen en snel een gepast systeem op te zetten of je bestaand systeem te optimaliseren. Heel wat onder hen hebben ook speciale voorwaarden en acties uitgewerkt in deze uitzonderlijke coronatijden. Weet dat iedere PSP zijn specialiteiten (internationale betaalopties, omni-channel integraties, hypersnelle opstart, al dan niet aanbieden van betaalterminals…) en tariefaanpak heeft. Je neemt dus best even de tijd om uit te zoeken wat het best bij jou past.

Denk op lange termijn!

Ondanks dat je misschien heel dringend een oplossing nodig hebt voor de komende weken, raden we je toch aan om even stil te staan bij je zaak en alles goed te overdenken. Ga niet overhaast tewerk en denk ook na hoe je op lange termijn zou willen werken. Lokaal, internationaal. Zo kan je ook je webshop of app en je (online) kassasysteem met elkaar en eventueel met je boekhoudsysteem en/of voorraadsysteem en/of CRM verbinden. Bekijk zeker welke software combinaties of integraties jouw PSP je aanbiedt.

Sommige PSP’s voorzien speciale voorwaarden in deze coronatijd. Profiteer hier even van meer. Maar bekijk zeker ook meteen welk duurzaam digitaal geïntegreerd systeem je op lange termijn wenst uit te bouwen.

Veel succes!

Greet Dekocker
Managing Director SafeShops.be

SafeShops.be is de Belgische e-commerce associatie. Hun doel is het verhogen van het consumenten- en klantenvertrouwen in online shoppen, en zodoende het groeiende succes van e-commerce en online shopping in België te bevorderen. Ze zijn vooral gekend van het kwaliteitslabel verified by SafeShops.be