Blog
feb 07

Interview: David Desquiens, Di

David Desquiens (e-commerce manager bij Di): “Klantgerichtheid, mobile first en analyses zijn kernbegrippen bij Di”

Op 20 februari is het zover: dan nemen we met SafeShops.be een kijkje achter de schermen bij beauty & care-specialisten Di en Planet Parfum. Als opwarmertje nodigden we David Desquiens, e-commerce manager bij Di, uit voor een interview. We vroegen hem naar het succes van Di en ontfutselden alvast enkele tips om meer conversie te bereiken met een webshop.

SafeShops.be: Wat is uw ervaring in e-commerce?

David: De eerste webshop die ik bouwde was voor mijn eigen e-commerce bureau in 2007. Met het bureau hielpen we grote Franse namen binnen de e-commerce.

Daarna heb ik een tijdje e-commerce projecten gedaan binnen de parafarmaceutische en farmaceutische sector in België.

Tien jaar later, in 2017, kwam ik terecht bij Di. Ik heb de webshop di.be helpen opzetten. Ons zusterbedrijf Planet Parfum en nog andere cosmetische bedrijven hadden toen al enkele jaren een webshop, dus het was een logische stap om een webshop voor Di uit te bouwen.

“De shopervaring moet zo simpel mogelijk gemaakt worden voor klanten, zowel offline als online.”

SafeShops.be: De webshop van Di werd pas twee jaar geleden opgezet. Wat heeft u in die twee jaar geleerd?

David: Ondanks dat we pas laat zijn begonnen met de webshop van Di, is Di toch uitgegroeid tot een onmisbare speler binnen de online beauty sector in België.

Waaraan ligt dit? Omnichannel is essentieel: de meeste klanten kopen niet enkel online of  offline. Ze kiezen niet voor slechts één enkel shopkanaal. Soms zoeken klanten een product online en kopen ze het in de fysieke winkel of omgekeerd. De shopervaring moet daarom zo simpel mogelijk gemaakt worden voor de klanten. Ze moeten naadloos kunnen overgaan van offline naar online en vice versa.

Met Di zijn we begonnen vanaf nul: we moesten de catalogus digitaliseren, wisselwerkingen creëren tussen de verschillende departementen, zorgen dat de logistiek op punt stond om grote sales aan te kunnen.

Maar vandaag staan we nog niet stil. Dagelijks verschijnen er nieuwe technologieën, ook klantengedrag evolueert voortdurend. Daar proberen we snel op in te spelen!

SafeShops.be: Op 20 februari bezoeken we met SafeShops.be de distributiecentra van Di en Planet Parfum. Wat gaan we daar te zien krijgen? 

David: Jullie krijgen te zien hoe we het orderpickingproces online integreren en combineren met de orderpicking in de winkel. Jullie kunnen de logistieke processen achter de schermen aanschouwen!

“Klantgerichtheid, mobile first en voortdurende tests en analyses zijn steeds terugkerende begrippen bij ons.”

SafeShops.be: Wat kunnen andere webshops leren van Di?

David: Klantgerichtheid, mobile first en voortdurende tests en analyses zijn steeds terugkerende begrippen bij ons. Niets speciaals dus maar het moeilijke is om rekening te houden met deze drie punten in elke actie die we doen. Andere webshops kunnen leren van onze werkwijze waarin onder andere de factoren klantgerichtheid, mobile first en analyses onlosmakelijk verweven zijn.

SafeShops.be: Dankzij jouw ervaring in e-commerce kon je Di strategisch op de kaart zetten online. Welke kanalen heb je gebruikt om de conversie te verhogen?

David: We werken met heel wat verschillende kanalen, denk aan: SEO, SEA, sociale media, affiliate marketing, radio, tv …

Bepaalde kanalen zijn moeilijk te monitoren (zoals tv en radio), maar ze dragen wel bij tot de globale klantervaring.

SafeShops.be: Werk je met klantenkaarten om trouwe klanten te belonen?

David: Ja, wij werken effectief met klantenkaarten, maar dat staat nog niet volledig op punt. Het plan is om in 2020 alle voordelen te integreren op de webshop.

SafeShops.be: Welke acties die jullie nu doen helpen om de conversie te verhogen?

David: Om de twee weken sturen we een promotiefolder uit. We merken dat dit bevorderlijk is voor de conversie.

Wekelijks doen we ook één of twee AB-testen om onze conversie te optimaliseren. Dankzij AB-testen ontdekten we bijvoorbeeld dat een button in een kleur A het veel beter deed dan in kleur B.

“Een webshop starten is zoals een winkel starten in een doodlopende straat. Zelfs met de beste producten en diensten moeten mensen de locatie van je site leren kennen. Daarom is het essentieel om te investeren in communicatie.”

SafeShops.be: Tot slot, heb je nog tips voor beginnende webshops?

David:

  • Een webshop starten is zoals een winkel starten in een doodlopende straat. Zelfs met de beste producten en diensten moeten mensen de locatie van je site leren kennen. Daarom is het essentieel om te investeren in communicatie. Als je al een gekende stijl hebt offline kan dit helpen om online ook sneller bekend te worden.
  • Klantenservice is key: geef eerlijk advies aan je klanten, zorg dat de levering goed zit, zorg dat klanten bij je terecht kunnen,…
  • Analyseer voortdurend gegevens zodat je je aanbod kan blijven optimaliseren.

Wil je graag deelnemen aan de Experience Day bij Di & Planet Parfum op 20 februari? Schrijf je dan nog snel in.

Schrijf je in