Blog
feb 17

Schat de Belgische shopper zijn shopgedrag correct in?

Jaarlijks organiseert SafeShops.be de SafeShops Awards. De SafeShops Awards zijn uitreikingen voor de beste webshops. Het unieke aan het evenement is dat de winnende webshops niet geselecteerd worden door een strenge jury, maar door de online shoppers zelf!

Hoe kunnen de shoppers de deelnemende websites evalueren?

Via een grote survey, de Belgische Online Shopping Survey. In de survey worden ook algemene vragen gesteld over online shoppen. Zo wordt er gevraagd naar de motieven van de shopper om online aankopen te doen, welke producten shoppers het liefst online kopen en wat voor hen de kenmerken zijn van een goede webshop. Nicolas Bumba Malanda, Channel Manager bij Ingenico, vergelijkt de resultaten uit de Belgische Online Shopping Survey met de objectieve resultaten van Ingenico, een payment service provider. Zo achterhaalt hij hoe goed de Belgische online shopper zichzelf kan inschatten…

Dit is zijn vaststelling:

  • Het grootste verschil tussen de studie en de objectieve resultaten is dat de Belgische online shopper verklaart dat hij vooral geïnteresseerd is in hoge kortingen op een beperkt aantal producten en minder gaat voor de unieke of authentieke producten. Terwijl de cijfers van Ingenico net aantonen dat hoge kortingen minder belangrijk zijn, maar dat de Belgische shopper vooral op zoek gaat naar unieke en authentieke producten.

Een algemene bemerking van Nicolas is dat Belgische online shoppers erg impulsief zijn tijdens peak sales dagen. Positief is dat de minderheid van de shoppers achteraf teleurgesteld is van zijn impulsieve aankoop.

Deze inzichten komen uit de Belgian Online Shopping Survey van 2019. De resultaten van het nieuw consumentenonderzoek zijn beschikbaar vanaf april 2020.

Wil je in primeur de resultaten verkrijgen? Dat kan, wij stellen ze voor tijdens de SafeShop Awards. Jij kan hier natuurlijk aanwezig zijn. 

Bestel je tickets voor de SafeShops Awards