Blog
mrt 25

“Laat ons een gezicht geven aan de Belgische e-commerce, zeker in moeilijkere tijden”

Om een open deur in te trappen: de coronacrisis brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Uiteraard het bestrijden van het virus, maar we leven plots ook in een totaal nieuwe wereld.  Winkels sluiten en telewerken is geen uitzondering meer, maar de norm. Kortom, iedereen moet zijn eigen ’corona way of living’ vinden. Dat dit alles een sociale impact heeft, is nu al duidelijk.

Om de exacte economische gevolgen te bepalen, is het nog te vroeg, maar dat deze crisis zijn sporen zal achterlaten kan niemand ontkennen.  Door de sluiting van winkels dient digitalisering zich in sneltempo aan.  De woorden ‘hoera’ en ‘e-commerce’ zijn nog nooit zo vaak in één zin gebruikt als de laatste weken. Logisch, want e-commerce ‘blijft open’ en zowat alles kan online worden gekocht.

Maar de waarheid is nooit zwart wit. Ook het online landschap heeft af te rekenen met heel wat uitdagingen die het gevolg zijn van corona. Denk bijvoorbeeld aan stock tekorten, overbelasting van het systeem, maar ook aan het volledig wegvallen van de topsectoren in online shopping: reis- en eventticketing.  Sectoren zoals doe-het-zelf, tuingereedschappen, voeding en farma scoren in deze tijden dan weer wel hoge toppen, zeker als ze online goed georganiseerd zijn.

Toch kan het ook daar nog beter. Heel wat tuincentra die vandaag (nog) geen online platform hebben, blijven door de sluiting van hun zaak met heel wat bloemen en planten zitten. Anderzijds kampen tuincentra die wel over een online aanbod beschikken nu misschien wel met een tekort aan verse producten. Hoe mooi zou het zijn, als deze bedrijven met elkaar zouden praten. Even over alle concurrentie heen. Of ben ik naïef?

Laat ons verder surfen op deze positieve golf en de handen in elkaar slaan om zo bedrijven die nog niet online actief zijn te helpen. Daarom bij deze een oproep.

Een oproep om vanuit de onlinewereld contact op te nemen met de offlinewereld. Nog steeds zijn online en offline te vaak gescheiden, en kent offline de onlineoplossingen (nog) niet.

Als sector dienen we onze verantwoordelijkheid op te nemen en ons steentje bij te dragen in deze uitdagende tijden. We moeten ‘offline’ bedrijven helpen om ook zo snel mogelijk digitaal aanwezig te zijn. Er bestaan reeds tal van initiatieven die we alleen maar kunnen toejuichen.

Hoewel we er een haat-liefde verhouding mee hebben, kunnen zelfs online marktplaatsen zoals bol.com of Amazon een mogelijke oplossing bieden. In deze tijden kan er namelijk via de grotere, internationale spelers bijvoorbeeld snel stock online aangeboden worden. Misschien dus hét moment voor bedrijven om toch die eerste online stappen te zetten?

Laat ons daarbij ook de aantrekkingskracht van Belgische webshops niet vergeten. Eerder onderzoek toonde al aan dat steeds meer buitenlanders hun weg vinden naar onze eigen webshops. Misschien is het tijd om ook Belgische producten en shops aan iedereen te laten zien? Onder meer op online marktplaatsen, maar misschien nog beter: op één centrale plaats.

Dus dachten wij Let’s stick together (niet letterlijk natuurlijk 😉). We hebben zoveel mooie zaken om trots op te zijn. Laat ons dan ook een gezicht geven aan de Belgische e-commerce, zeker in moeilijkere tijden.  Als e-commerce sectorvereniging is dat onze taak. Klein of groot, nieuw of oud, alle Belgische online shops moeten hun weg kunnen vinden naar één groot online platform.

Daarom roepen we elke Belgische webshop op om zich aan te melden op het webplatform “Lazy Sundays”.  We stellen dit platform gratis ter beschikking van alle Belgische webshops.

Op deze manier geven we de consument een zo breed mogelijk overzicht van het Belgische online landschap en willen we mensen inspireren.

Laat ons, als groep van dynamische Belgische bedrijven, iets extra doen. De knipoog in ‘Lazy’ is niet mis te verstaan. Sommigen hebben misschien op dit moment, al dan niet verplicht, meer dan genoeg ’Lazy Days’, maar laat ons dan van zondag een extra topdag maken. Een dag waarbij de consument wordt beloond voor zijn online shoppen.  Neen, we willen geen Black Friday consumptie, maar we moeten er gewoon zijn voor elkaar. We geven de consument iets om naar uit te kijken op zondag. Een extra of een bedankje, want alle kleine beetjes helpen!

Laten we samen van Lazy Sunday iets leuks, speciaals  maken en onze Belgische webshops een hart onder de riem steken!

#lazysunday

Greet Dekocker

General Manager SafeShops.be