Blog
apr 01

Merci België – Initiatief van OMcollective

De kern van de boodschap is dat we “dank u” zeggen, we zeggen merci aan alle Belgen die bij de bedrijven kopen die onze economie en in het verlengde hiervan onze sociale zekerheid, ondersteunen. We zeggen ook merci om bij onze bedrijven te blijven kopen, nu en na de crisis. Om zo samen sneller weer op te kunnen staan, aan het werk te gaan en onze economie zo weer op de rails te krijgen.

Merci België, Merci Belgique!

Voor deze campagne bouwde OMcollective een platform om “Merci” te zeggen aan en vanuit alle vertrouwde Belgische bedrijven en aan iedereen die iets onderneemt tijdens deze Corona-tijden. Van solidariteitsacties tot ondersteuning van lokale zelfstandigen, maar bovenal consumenten die Belgische bedrijven steunen door in shops van bij ons te bestellen (online én offline).

Ze hebben al een aantal grote deelnemers zoals Torfs, Colruyt group (Fiets!, Dreamland, Dreambaby, Collishop), Europabank, Standaard Boekhandel, ZEB, JBC, Electromania, Neuhaus, Viata, Chalet Center, Caroline Biss, FNG Group (Brantano, Fred & Ginger, CKS), Chalet Center, Dockx Group, Fleurop, Gervi, Verlichting.be, Overstock, Aveve, Eurotuin,… (de lijst wordt ‘as we speak’ verder uitgebreid).

Ook Comeos heeft zich ook volop geëngageerd als partner van Merci België/Merci Belgique om van deze campagne een succes te maken.

Voor deze nationale campagne gaat OMcollective inzetten op radio, TV, print en online. Hiervoor doen ze beroep op de verschillende mediahuizen om net als jullie mee hun schouders onder dit initiatief te zetten.

Daarnaast zijn ze al met zoveel deelnemers dat de combinatie van het zelf posten en sharen via alle social kanalen ongetwijfeld immense visibiliteit zal creëren. Ook Google en Facebook zullen hierbij hun rol spelen.

Kortom, het budget dat ze van jullie verwachten is 0 euro. Het enige dat wel vitaal is, is jouw deelname en inzet via:

  • Het plaatsen van het ‘Merci België’ logo op jullie homepage en/of als stempel over jullie logo op de website (meer info in bijlage):
  • Het opnemen van een korte videoboodschap waarin jij en/of je bedrijf of collega(’s) merci zeggen. Het zou fijn en handig zijn mochten ze deze videoboodschap al op dinsdag 31 maart kunnen ontvangen. Meer informatie vind je in de bijlage ‘Praktische info Merci België campagne’
  • Het delen van je eigen videoboodschap en enkele sleutelboodschappen die de campagne voeden.
  • Een link op jullie website of webshop naar de campagne website (www.mercibelgie.be of www.mercibelgique.be) zou natuurlijk top zijn!

Ter info: Gezien de korte opzettermijn van deze campagne is het creatieve en development team nog volop in de weer de campagne site te ontwikkelen. Ze verwachten dat deze op woensdag 1 april zal live gaan (no joke).

Op het campagne site zijn volgende pagina’s voorzien:

  • Een pagina waar de deelnemende bedrijven, ondernemers of organisaties een boodschap kunnen delen.
  • Een pagina met zoveel mogelijk initiatieven en acties die de laatste dagen op poten zijn gezet om hulpverleners en (lokale) ondernemingen zoveel mogelijk te steunen.
  • Een mini-webshop met “merci België” artikelen zoals t-shirts, kinder t-shirts, sokken, sportsokken, buffs en een mooie pin om op te spelden.
  • Met de volledige winst van deze webshop gaan ze, in samenwerking met onze technologie partner en bpost, speciale tablets kopen om te schenken aan rusthuizen en andere organisaties die zich inzetten tegen het isolement en eenzaamheid bij senioren.

Alle partners betrokken in dit project zijn natuurlijk zelf ook bedrijven die hun steentje bijdragen aan onze Belgische economie.

Maar om de website volledig tot zijn recht te laten komen, hebben ze dus ook jouw videoboodschap en logo nodig. Hieronder vind je een document met enkele tips en tricks om jouw videoboodschap helemaal top te maken.

Verder vind je hieronder ook het dossier met een meer diepgaande presentatie van de campagne terug.

“Merci voor je enthousiasme en om deze campagne te ondersteunen. En ik ben zeker dat we met z’n allen iets ‘indrukwekkends’ zullen realiseren. ” – OMcollective

Tips & tricks Presentatie campagne