apr 16

Persbericht: ‘Wearelocal.be’ brengt lokaal shoppen in België samen

Sinds opstart bezochten 38.750 consumenten wearelocal.be

Brussel 16 april 2020 – Heel wat bedrijven getuigen nog steeds van een grote ondernemingszin, zelfs in deze moeilijke tijden. Ook tal van horecazaken, handelaren en kleine zelfstandigen – de categorieën die het zwaarst getroffen worden door de crisis – zoeken, vaak digitale, uitwegen om toch actief te kunnen blijven.
De laatste weken zijn heel wat initiatieven opgedoken om lokale ondernemingen te groeperen. Meestal richten deze zich enkel op reeds gedigitaliseerde ondernemingen of webshops.

Recent onderzoek van NSZ geeft echter aan dat slechts 30% van de ondernemingen een webshop heeft. 20% verkoopt via sociale media zoals Facebook. De helft van de ondernemers was, voor deze coronacrisis, niet bezig met een online platform voor zijn of haar zaak.
We willen echt iedereen die nog steeds actief is, de mogelijkheid bieden om zich in de kijker te zetten bij de consument. Naast Belgische webshops moeten ook ondernemingen die bv. enkel diensten leveren of leveringen aan huis doen of nog laten afhalen, aan bod kunnen komen” zegt Christine Mattheeuws van NSZ.

Daarom hebben NSZ en SafeShops.be de handen in elkaar geslagen en lanceerden ze afgelopen paasweekend- met de steun van bpost en Var – Wearelocal.be, een webplatform dat zowel consumenten als ondernemers een gebruiksvriendelijk overzicht biedt.  Ondersteund met een radio – en marketingcampagne bezochten zo’n 38.750 consumenten het platform en gingen op zoek naar hun lokale handelaar of webshop. Daarmee toont wearelocal.be duidelijk zijn relevantie aan.

Duizenden ondernemingen in de online etalage

Op Wearelocal.be staan reeds een duizend-tal ondernemers vanuit alle sectoren.

Van bekende online namen, over kleine nichewebshops tot bijvoorbeeld take-aways en horecazaken en zelfs ondernemers die enkel diensten leveren. Het is een interessante mix waar naast de grotere Belgische webshops ook kleinere, lokale ondernemers makkelijk terecht kunnen met hun aanbod. De consument kan heel bewust kiezen voor de handelaar om de hoek die aan huis levert of voor een nationale speler.  Wearelocal.be is een online etalage voor élke belgische ondernemer die in deze nieuwe tijden zijn producten in de kijker wil zetten” zegt Greet Dekocker van Safeshops.be.

Knipoog naar deze #lazysundays

Wearelocal.be is ontwikkeld om de consument een optimale zoekervaring te bieden. “We willen meer zijn dan enkel een platform dat koper en verkoper samenbrengt. Als sector willen we ook naar de consument toe, voor wie de crisis eveneens gevolgen heeft, een signaal geven. We willen hen bedanken voor hun lokaal koopgedrag” zegt Dekocker.  “Daarom kunnen de geregistreerde ondernemers de consument, elke zondag bedanken met een extraatje of promotie, dit zolang de lockdown geldt.”

De initiatiefnemers zijn ambitieus en zien het platform nog flink groeien. “Deze moeilijke periode bewijst meer dan ooit het belang van de lokale en digitale economie. Ondernemers én consumenten hebben, nu meer dan ooit, behoefte om elkaar digitaal te vinden. Met Wearelocal.be willen we het lokale en digitale ondernemerschap faciliteren. We zijn vorige week begonnen en de registraties blijven binnen stromen. We zullen snel enkele duizenden ondernemers op het platform weten te verzamelen”, besluiten Mattheeuws en Dekocker.

Noot voor de redactie

Inschrijven op wearelocal.be is gratis. Ondernemers moeten geen lid zijn van NSZ of SafeShops.be.

*** Einde persbericht***

Over NSZ

NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) is een neutrale ondernemersorganisatie die de zelfstandigen, de vrije en intellectuele beroepen en kmo’s uit heel het land vertegenwoordigt. NSZ is de stem van deze ondernemers en verdedigt hun sociale, economische en culturele belangen bij de overheid, de publieke opinie en in de media. NSZ vaart een onafhankelijke koers en is niet gebonden aan een of andere politieke visie of een bepaalde sector. Meer info op www.nsz.be en twitter.com/NSZbe

Contactpersoon
Christine Mattheeuws, voorzitter NSZ, 0476 44 74 97, christine.mattheeuws@nsz.be
Stefaan Gruyaert, communicatieverantwoordelijke, 0470 11 10 57, stefaan.gruyaert@nsz.be

Over SafeShops.be

SafeShops.be is de Belgische e-commerce associatie ter promotie van online shopping in België.

Hun doel is het verhogen van het consumenten- en klantenvertrouwen in online shoppen, en zodoende het groeiende succes van e-commerce en online shopping in België te bevorderen. Zo verzorgen zij de uitreiking en promotie van het SafeShops.be kwaliteits- en securitylabel en organiseren zij tal van evenementen waarbij kennisoverdracht m.b.t. e-commerce centraal staat.

Perscontact:
Greet Dekocker – greet@safeshops.be – +32 476 99 29 40