Blog
apr 30

Waarom hebben we een haat-liefde relatie met de .com’s van deze wereld?

Omdat alles naar het buitenland gaat, natuurlijk! Dat is het antwoord dat er dan meteen achteraan komt. Maar dan wordt er iets belangrijks over het hoofd gezien.  Laat ons even teruggaan in de tijd.

Als je zo’n tien jaar geleden Google opende, kwam je in je zoektocht naar webshops altijd eerst sites tegen die eindigden op .nl of .fr.  Was het de fout van internet dat wij daar niet stonden? Lag het aan Google dat er geen .be’s te vinden waren? Of … waren wij het misschien zelf die niet meteen de mogelijkheden van e-commerce als een ‘normaal’ verkoopskanaal zagen?

We mogen niet dezelfde fout maken dan 10 jaar geleden en de boot missen. Handel drijven is een internationaal gegeven.  Initiatieven die lokale handelaren promoten, zeker in deze moeilijke tijden, kunnen we alleen maar toejuichen. Deze gaan uit van het stimuleren van het lokaal koopgedrag van de consument, wat we als Belgische associatie alleen maar kunnen stimuleren.

Echter, laat ons dit nu niet verwarren met het stimuleren van lokale handel. België staat op nummer 6 van de meest exporterende landen in Europa en op de elfde plaats wereldwijd. Laat ons die trend ook doortrekken in de online handel. E-commerce is nu eenmaal een internationaal, globaal gebeuren.

En daar zijn marktplaatsen nu éénmaal een perfect kanaal voor. If we like it or not.

Zoals vaak, draait ook hier alles rond ondernemingszin. Je moet als handelaar oog hebben voor potentieel en exportmogelijkheden. Het is geen verhaal van concurrentie aangaan met marktplaatsen. Laat ons de grote droom van een Belgische marktplaats even parkeren. Laat ons daarentegen bestaande marktplaatsen “verbelgischen”. Dat is dringend nodig.

De huidige situatie heeft veel ondernemers de digitale ogen geopend. Het hebben van een online vitrine is uitgegroeid tot een service die klanten als vanzelfsprekend gaan beschouwen.  Om klaar te zijn voor het post-corona tijdperk, is het nu dus eigenlijk het ideale moment om naast het uitbouwen én digitaal promoten van je webshop ook marktplaatsen als étalage te gebruiken. Consumenten zullen hun online gedrag alleen maar verder zetten. Dat geven cijfers van bol.com duidelijk aan. De afgelopen weken is het Belgisch aandeel bezoekers van 20/25% naar 30% gestegen bij bol.com.

Waarom dan niet op een juiste manier gebruik maken van de mogelijkheden die een marktplaats biedt? Op die manier kunnen we bovendien ook meteen de scheefgetrokken verhouding rechttrekken die  nu bestaat. De perceptie dat je ‘buitenlands’ koopt op marktplaatsen is niet altijd de fout van de marktplaats zelf. Als handelaars hebben we daar ook ‘schuld’ aan.

Hoe komt het namelijk dat er maar 3.000 Belgische webshops gebruik maken van het platform dat bv. bol.com biedt, in verhouding met 24.000 Nederlandse webshops?  Is dit onze fout omdat we bol.com eerder als een concurrent beschouwen en niet het potentieel ervan inzien? Laat het ons even anders bekijken: als een manier om snel te verkopen mét exportmogelijkheden. Die 3.000 Belgische webshops halen immers ook Nederlandse shoppers naar België!

Een webshop kan zich trouwens ook “lokaal” organiseren op een marktplaats en zo bijdragen tot onze Belgische economie. Kies bvb. om zelf je logistiek op te zetten of dit met Belgische logistieke partners uit te voeren, kies voor pakjesbezorgers met Belgische tewerkstelling.  En ja, je commissie vertrekt naar het buitenland. Maar de overige omzet blijft in België. Think about it.

Door de concurrentie tussen marktplaatsen, heerst er ook tussen hen een gevecht om de handelaar op hun platform te krijgen. De meeste marktplaatsen beseffen dat hun algoritmes hun eigen productengamma niet mogen favoriseren. Want meer dan de helft van hun business model hangt af van externe handelaren. Deze verdienen hun vertrouwen. Zijn hun algoritmes foutloos? Waarschijnlijk niet. Maar het ranking spelletje van Google is dit na 10 jaar ook nog steeds niet. Speel daarom het spel. Leer, probeer en exporteer. Wat heb je te verliezen?


Opiniestuk door Greet Dekocker, SafeShops.be