Blog
sep 30

Persbericht: smartphone wint terrein in Belgische online shopgedrag

Bol.com, Tweedehands.be populairst, Vinted.be sterkste nieuwkomer

  • Steeds meer Belgen gebruiken hun smartphone om online te shoppen
  • Apps winnen terrein ten opzichte van websites
  • Bol.com en Tweedehands.be nog steeds erg gesmaakt door de Belgische consument, Vinted.be is succesvolle nieuwkomer

 

Ekeren, 30 september 2020 – Dit zijn slechts enkele van de resultaten uit het “Belgische Online Shopper Rapport”* waarin Why5Research, in opdracht van Safeshops.be, peilt naar het online koopgedrag van de Belg.

 

Smartphone & QR-code scoren goed

De smartphone wint steeds meer terrein in het online shopgedrag van de Belgen. 45% van de respondenten geeft aan de smartphone te gebruiken bij het online winkelen. 6 op 10 Belgen gebruikt nog steeds de computer, maar dat aantal daalt met 10% ten opzichte van vorig jaar.

53% van de smartphonegebruikers verkiest nog steeds om via de website van de webshop te surfen. Het gebruik van de app van een webshop neemt wel elk jaar toe. Zo geeft in 2020 47% aan de app te verkiezen boven de website (2019: 40%). De motivatie om een app te gebruiken ligt voor 80% van de respondenten in het gebruiksgemak. 59% zegt dat apps sneller zijn en 48% vindt dat het makkelijker is om te navigeren.

“In deze corona-tijden hebben we ook vastgesteld dat de QR-code aan een grote opmars bezig is”, zegt Greet Dekocker, Managing Director Safeshops.be. “Het gebruik ervan in het kader van contactopsporing en bestellingen op restaurant was heel snel ingeburgerd. Sommigen waren al vertrouwd met een QR-code voor bv. het uitvoeren van betalingen, voor anderen was het een ontdekking. Dit algemene draagvlak biedt webshops ook op andere vlakken heel wat mogelijkheden.”

Het eenvoudig scannen van een QR-code van een kledingsstuk in een winkel zou zo bv. online meteen een aantal bijpassende items of andere kleuren kunnen tonen. Efficiënt gebruik dus van technologie om de ervaringen van online shoppers nog te optimaliseren, ook in een offline omgeving.


Piek in online kopen van levensnoodzakelijke dingen

 

In maart van dit jaar gaf 35% van de respondenten aan dat ze minstens dagelijks surfen naar webshops. 20% zette dit ook effectief om in dagelijkse of wekelijkse aankopen. Categorieën waar het meest geshopt werd, waren klassiekers zoals fashion, schoenen of concert- en filmtickets.

In diezelfde maand maart veranderde het online shopgedrag door de coronacrisis brutaal van de ene dag op de andere. “Het ging plots niet meer over hippe, leuke dingen of activiteiten, mensen namen massaal hun toevlucht tot online shopping om te kunnen voorzien in levensnoodzakelijke zaken”, gaat Greet Dekocker verder. “Er werden nieuwe webshops ontdekt en er kwamen nieuwe categorieën shoppers bij.”

In maart gaf 96% van de deelnemers aan ook in de toekomst online te blijven winkelen. Mensen liggen ook minder wakker van de mogelijke problemen die zich voordoen bij online shoppen, het wordt steeds vanzelfsprekender voor heel wat mensen om online hun aankopen te doen. Diverse studies tonen aan dat dit verhoogde online koopgedrag ook na de huidige crisis zal aanhouden.

“Lokale” marktplaatsen boezemen meeste vertrouwen in

De ideale webshop combineert transparante info over de prijs, is betrouwbaar qua levering, rekent geen bijkomende kosten aan en biedt de online gebruiker keuze in verband met levering en gebruiksvriendelijke betalingsopties. Deze elementen worden door de consument als essentieel beschouwd bij het beoordelen van een webshop. Het geeft hen een veilig, vertrouwd gevoel.

Wanneer gepeild wordt naar dat gevoel bij bepaalde online marktplaatsen, dan scoren “lokale” platformen opmerkelijk beter.

Zo doet het Belgische 2dehands.be (60%) het beter op vlak van vertrouwen en ervaring dan eBay (40%) en Facebook Marketplaces (37%).

Opvallende nieuwkomer bij deze “tweedehands” platformen is Vinted.be. Zij scoren meteen een vierde plaats met 35% en belanden net onder Facebook Marketplace.

Het Nederlandse bol.com (57%) blijft het daarnaast beter doen op vlak van vertrouwen en ervaring dan Amazon (49%) en Aliexpress (26%) bij de generieke marktplaatsen. Opmerkelijk wel is dat deze laatste daalt met zo een 8% t.o.v. vorig jaar.

“Dit vertrouwen van de Belgische consument in marktplaatsen is een duidelijk signaal voor de Belgische e-commerce. Heel wat Belgische handelaren verkopen en exporteren reeds via deze marktplaatsen. Het is nu meer dan ooit een opportuniteit voor webshops om mee op de kar te springen. Consumenten gaan hun online gedrag alleen maar verder uitbreiden op dergelijke platformen. Voor marktplaatsen zoals bol.com, Amazon maar ook voor Tweedehands.be en eBay is het cruciaal om zowel het vertrouwen van de consument als dat van de handelaar te winnen. Het platform dat daarin het sterkst scoort, zal hierdoor een competitief voordeel hebben”, besluit Greet Dekocker.

*Belgian Online Shopper Survey. Uitgevoerd in maart 2020 door Why5Research, in opdracht van SafeShops.be vzw, aangevuld met desk research over de impact van de corona-crisis (augustus 2020). Het B.O.S.S. Report is gebaseerd op de ervaringen en meningen van online shoppers zélf. Partners: bpost group, bol.com, The House of Marketing.

Download de studie

***Einde persbericht***


 

Over SafeShops.be

SafeShops.be vzw, de Belgische e-commerce associatie, heeft als voornaamste doelstelling het vertrouwen van consumenten in België in online shoppen te verhogen. Zo verzorgen zij de uitreiking en promotie van het SafeShops.be kwaliteits- en securitylabel en organiseren zij tal van evenementen waarbij informatieoverdracht tussen zowel de e-commerce gebruiker als bedrijven centraal staan.

 

Voor meer informatie en interview aanvragen kunt u contact opnemen:

LEWIS – Eline Rasson
T: +32 472 78 65 20
E: eline.rasson@teamlewis.com

SafeShops – Greet Dekocker
T: +32 476 99 29 40
E: greet@safeshops.be