Blog
nov 25

Black Friday meets COVID-19

Waaraan mogen we ons verwachten?

Is je webshop klaar voor Black Friday en Cyber Monday? Want het gaat knallen dit jaar! Door Corona maar ook door een veranderd consumentengedrag. Worldline stak haar licht bij op bij e-commerce experten Sofie Geeroms van BeCommerce en Greet Dekocker van SafeShops. Zij voorspellen niet alleen dat het dit jaar topedities worden, maar ook dat (lokaal) online shoppen steeds meer een gewoonte wordt. Niet meer door de lockdown, maar omdat het nu eenmaal makkelijk is.

Het kortingfestival in november trapte af op 11 november met Singles Day. Sindsdien worden consumenten bestookt met de ene na de ander online promotie-actie. In aanloop naar dé kortingslag van het jaar: Black Friday, met Cyber Monday als toetjes. E-commerce experten Sofie Geeroms van BeCommerce en Greet Dekocker van SafeShops voorspellen dat het dit jaar topedities worden.

Online shoppen is een blijver

Beide belangenorganisaties zien al sinds de eerste lockdown in maart het aantal aanvragen van Belgische retailers sterk toenemen. De Belgische e-commercemarkt lijkt eindelijk volwassen te worden. Ook domeinen die ervoor zo goed als niet online te vinden waren zoals food en doe-het-zelfzaken, hebben de weg gevonden. Hun klanten zijn gevolgd, en zullen daar ook blijven. Greet Dekocker van SafeShops: “Veel handelaars denken nog dat alles weer ‘normaal’ wordt na corona en ze kunnen stoppen met hun webshop, maar dat is niet zo. In sectoren die tijdens de eerste lockdown hun online omzet zagen verdubbelen of verdriedubbelen*, wordt er nog altijd 1,5 tot 2 keer meer online verkocht dan ervoor.” Sofie Geeroms sluit zich daarbij aan: “Mensen die dit jaar e-commerce leerden kennen, vinden het fantastisch. Ze krijgen een enorm goede shoppingervaring en blijven dus online kopen. Als je vandaag vraagt waarom ze online kopen dan is het antwoord niet meer ‘door de lockdown’ maar ‘omdat het gemakkelijk’ is.”

LEES HIER MEER

Bron: Worldline