Blog
nov 25

Online jagen op koopjes

Black Friday dient zich aan als grootste ooit in België

Shop till you drop? Online kan dat perfect. Zeker nu Black Friday 2020 voor de deur staat en die waarschijnlijk de grootste ooit wordt voor België. Dat wijst onderzoek van shoppingspecialist Klarna uit. Maar liefst 79% van de 18-24 jarigen hoopt tijdens Black Friday of Cyber Monday mooie kortingen op de kop te tikken. De coronatrend zet zich dus zeer duidelijk voort: we kopen steeds meer online: maar liefst 59% van de Belgen die al eens online shopt, plant naar eigen zeggen een Black Friday of Cyber Monday aankoop en 35% geeft aan dat ze dit jaar meer zullen aankopen door de corona crisis.

Funshoppen
De eerste lockdown was een echte ommekeer voor de Belgische retail. Terwijl de term ‘funshoppen’ vroeger vooral binnen marketing kringen gebruikt werd, hoorden we die plots wekelijks in het nieuws. “Tijdens de eerste lockdown werd de Belg zich bewust van het plezier van shoppen. Het werd erkend en benoemd. Plots was het voor iedereen duidelijk wat we leuk vinden aan shoppen. Het is een recreatieve activiteit, die je samen kan doen en waarbij je dingen past, verschillende looks uitprobeert,…” legt Wilko Klaassen uit. “Daardoor was het ook veel duidelijker wat de nadelen van online shoppen zijn. Of zoals we bij Klarna zeggen, wat er niet smoooth is. Wat kan er dan beter?” Gevraagd naar de top 3 nadelen van online shoppen, zet de Belg het niet eerst kunnen voelen, passen of proberen van met stip op 1 (60%). Verzendkosten (44%) en onzekerheid over de levertijd (24%) op plaats 2 en 3. Klarna verwerkt meer dan 1 miljoen transacties per dag van meer dan 90 miljoen consumenten wereldwijd, dus dit komt niet als een verrassing. Het bevestigt dat de Belg zat te wachten op “Achteraf betalen”, de betaalmethode die Klarna in juni lanceerde in België. “Dankzij onze oplossing kunnen klanten 21 dagen wachten met betalen en producten rustig beoordelen. Zo maak je van elke woonkamer een paskamer en kan je social distancing maatregelen perfect naleven. Bovendien nemen wij het kredietrisico op ons zodat de winkelier zeker is dat hij zijn geld ontvangt” aldus Klaassen.

ONTDEK HIER HOE DE BELG ONLINE OP KORTINGEN JAAGT