Blog
feb 10
webshop slagerij vandecruys

Achter de schermen bij online slagerij Vandecruys

6 jaar geleden ging Slagerij Vandercruys in Geel online. Toen al rees de vraag bij klanten om op voorhand te kunnen bestellen en niet in de rij te hoeven staan. Overtuigd dat een samenwerking met andere lokale handelaren een toegevoegde waarde biedt en met het oog op een klantvriendelijke en efficiënte werking, kozen ze resoluut voor een volwaardige webshop met verschillende afhaalpunten.

Vandaag heeft slagerij Vandecruys 4 fysieke winkels en een webshop met maar liefst 35 afhaalpunten bij handelaren in de buurt. En met die webshop behaalden ze ook het SafeShops.be kwaliteitslabel.

Wij nemen je mee achter de schermen van een goed geoliede webshop met voedingswaren waar kwesties als bewaring, verpakking en transport met succes getackeld worden.

Automatisering en fulfilment funnel

Johan Mertens, medezaakvoerder en voormalig IT-er, is de drijvende kracht achter deze webshop. Toen hij op zoek was naar een nieuwe job, kreeg hij met zijn zus en schoonbroer het idee om bestellingen voor hun slagerij online te laten verlopen. Ze staken de koppen bij elkaar en werkten alle aspecten nauwgezet uit.

Als IT’er nam hij de volledige ontwikkeling van de webshop zelf in handen. Met een hoop ervaring in automatiseringsprocessen en fulfilment funnels in andere sectoren, werkte hij een professioneel en zo geautomatiseerd mogelijk systeem uit.

 

Hoe werkt het in de praktijk?

Voor de klant werkt het als een klassieke webshop met afhaalpunten. Je kiest online wat je wilt en vult zo je winkelmandje. Daarna volgen de keuze van je afhaalpunt en de betaling.

Bij slagerij Vandecruys staat een team apart klaar voor de online bestellingen. “Iedere schakel in de ketting krijgt per bestelling een print van wat hij/zij moet aanleveren. Het ‘online team’ bestaat uit een beenhouwer die alles vers versnijdt, een persoon per productgroep (salades, traiteur,…), een inpakker die elke bestelling nakijkt, verpakt en klaarzet onze 3 chauffeurs. Die verdelen de bestellingen in hun camionnette met koeling over de 35 afhaalpunten in een straal van 20 km rond Geel: bakkers, kruidenierszaken, wijnwinkels, kleine supermarkten,… )” legt Johan uit.

Elke doos krijgt een sticker met de inhoud ervan opgeplakt en de vraag om de bestelling meteen na te kijken. Eén uur voordat de bestelling klaarligt in het afhaalpunt, krijgt de klant per sms een herinnering dat hij zijn bestelling zal kunnen ophalen in het door hem gekozen afhaalpunt. Het spreekt voor zich dat ze enkel werken met afhaalpunten die beschikken over de nodige koelkasten of -ruimten om de pakketten te bewaren.

Een goed geoliede machine

Gelukkig is iedereen in het team heel goed op elkaar ingesteld. Want met Corona én de feestdagen werd het extreem druk en kregen de online bestellingen een enorme boost! Zeker de verkoop in de meer speciale producten hebben we zien evolueren. Mensen proberen al eens iets anders, testen receptjes uit,… Dat lijkt me trouwens een algemene trend in de voeding sinds Corona.

De foutenmarge ligt dankzij het automatische systeem vrij laag. Het gaat dan meestal over een ‘foute bestelling’, een vergissing in afhaalpunt door de klant of de vraag om toch maar op een ander tijdstip te leveren.

 

Leveren jullie ook aan huis?

Op dit moment is dit nog beperkt. We leveren enkel op dinsdag en vrijdag aan huis binnen een straal van 10 km rond Geel. Maar daar komt binnenkort verandering in,” klinkt het veelbelovend. “Want we werken nu eenmaal met fragiele voedingspakketten die met grote zorg moeten vervoerd en afgeleverd worden. En dat is echt een grote uitdaging,” vertelt Johan verder.

Hij licht al een tipje van de sluier: deze maand nog starten ze met het uitrollen van een samenwerking met DPD Fresh. “Eerst willen we alles goed uittesten. We voorzien dat we ergens in april kunnen starten met levering aan huis in de Kempen. En wie weet breiden we ooit uit, de weg naar heel Vlaanderen en misschien zelfs België ligt dan open…” besluit hij enthousiast.

 

Nog een tip voor wie ook online voeding wil gaan verkopen?

Tgoh… Ga niet in zee met de eerste de beste IT-partner. Van zodra je ‘live’ gaat, moet je site er ook wel ‘staan’. Werken met voeding vereist een nog strakkere en snellere aanpak dan andere producten. Maak vooraf een goed draaiboek op van wat je zeker geautomatiseerd wil zien in je shop, en vraag aan je websitebouwer wat er eventueel nog in de toekomst bij kan als optie in modulevorm als je budget een (bijna) volledige automatisering niet zou toelaten. Reken na oplevering van je shop zeker enkele weken extra voor ‘testbestellingen en leveringen’ vooraleer je de site echt voor je klanten open zet.”

Meer tips en tricks om online te verkopen vind je in onze rubriek Eerste hulp bij Digitaal.

Ben je er klaar voor? Vraag hier je SafeShops.be kwaliteitslabel aan. Zo weet je zeker dat je helemaal in orde bent met de wetgeving en verhoog je het vertrouwen bij de consument.

Webshop Vandecruys : www.slagerijvandecruys.be