Blog
feb 24
6tipsomjewebshopteoptimaliseren

De gouden regels voor meer succes met je webshop

E-commerce wordt almaar belangrijker voor de verkoop. De combinatie met je fysieke winkel is niet altijd even gemakkelijk. Er kruipt veel tijd in je online kanaal updaten en de return is niet altijd even groot. Retailexpert Malaika Brengman (VUB) legt uit waarom je je webshop nu niet mag opgeven: “Er is geen weg terug.”

“Belgen nemen niet graag risico’s. We zijn rijkelijk laat gestart met online shoppen omdat we zoveel winkels dichtbij hebben. Online bestellen was een paar jaar geleden ondenkbaar, thuis passen en terugsturen een heel gedoe. De nood om online te winkelen was er gewoon niet. Toen we er toch aan begonnen, moesten we uitwijken naar grote internationale webshops omdat er in eigen land amper iets te vinden was. Daar dragen we nu nog steeds de gevolgen van: we zijn tevreden met de service van die buitenlandse shops. Waarom zou je dan switchen naar een andere?”

“Consumenten neigen toch nog vaak naar lokale shops, vooral dankzij opvallende campagnes tijdens de coronapandemie. Die heeft wel onze koopgewoontes overhoop gehaald: een grote groep Belgen plaatste voor het eerst online bestellingen. Uit studies blijkt dat heel wat kleine retailers op de kar van online verkoop zijn gesprongen, maar er liggen nog heel wat mogelijkheden voor het grijpen.”

Worldline verzamelde enkele tips om je webshop beter te laten draaien.

Ontdek hier de tips