Blog
feb 24
FokusEUcommerce

‘EU-commerce’: Nieuw jaar, nieuwe regels voor webshops

Sinds 31 december 2020 moeten Europese webshops volgens de PSD2- richtlijn aan een aantal nieuwe voorwaarden voldoen. Zo moeten ze een ‘Strong Customer Authentication’ (SCA) handhaven en vallen een aantal vrijstellingen voor externe – lees vooral Chinese – e-commerce spelers weg.

België voorloper op vlak van SCA

SCA is een type authenticatie die de overheid van een webshop verwacht vooraleer het een betaling goedkeurt”, stelt Greet Dekocker, directeur van Safeshops, de vereniging van Belgische e-commerce.

Een van de mogelijkheden is het herkennen van het toestel van de klant. Een tweede stap is informatie vragen die enkel de klant weet, zoals een paswoord, of het kan ten slotte ook over een biometrische scan gaan, zoals een vingerafdruk. Een webshop moet nu twee van die drie hanteren alvorens een aankoop te valideren.

Focus op externe e-commerce

Met een andere maatregel richt de EU haar pijlen dan weer op externe, en dan vooral Chinese, e-commerce: vroeger was er een btw-vrijstelling, waarbij alles onder de 22 euro vrijgesteld werd wanneer er pakjes van buiten de EU kwamen. Daarnaast was er een maatregel van de Universal Postal Union, een onderdeel van de Verenigde Naties, die China beschouwde als ontwikkelingsland. Dat betekende dat ze quasi gratis pakketjes verstuurden. Dat is nu ook stopgezet.

Geen eureka-moment

Die twee maatregelen maakten het met andere woorden mogelijk voor Chinese webshops zoals Wish of AliExpress om erg goedkoop pakjes naar Europa te sturen. Nu vallen die uitzonderingen weg en blijkt het duurder om vanuit China in te voeren.

In het buitenland zorgt dit alles voor nogal wat tumult, maar voor België betekent dat niet zo heel veel nieuws”, legt Greet Dekocker verder uit. “De nieuwe maatregelen leveren misschien een beperkt voordeel op voor lokale e-commerce, maar het is niet de verlosser. We moeten in eigen boezem kijken.”

Lees hier het volledige artikel