Blog
mei 06

Belgische e-commerce: verschillende cijfers, één conclusie

Belgische e-commerce: verschillende cijfers, één conclusie

Er doen heel wat cijfers de ronde over de Belgische e-commerce markt. Studies zoals de Marketmonitor van BeCommerce en de E-Commerce Barometer van SafeShops.be & The House of Marketing verschaffen inzichten in een markt die op het eerste gezicht anders evolueert. Zo stijgt de e-commerce handel bij SafeShops.be en lijkt deze te dalen bij BeCommerce. Omdat beide studies echter vertrekken vanuit verschillende invalshoeken krijg je andere cijfers, die helemaal niet tegengesteld zijn. Meer nog, wanneer je deze cijfers gaat combineren, levert dit interessante inzichten op.

De E-Commerce Barometer van SafeShops – die e-commerce bekijkt vanuit de transactiegegevens van de online handelaar* – geeft een totale marktomzet aan van 8,8 miljard € in 2020.  16% hiervan komt van het buitenland. Buitenlandse consumenten kochten dus voor zo’n 1,4 miljard € bij Belgische webshops. De Belgische online shopper heeft vorig jaar zodoende voor 7,4 miljard € gekocht bij lokale/Belgische webshops.

De cijfers van de Marketmonitor van BeCommerce geven aan dat diezelfde Belgische consument voor 10,26 miljard € kocht, zowel in België als in het buitenland. Als we dit cijfer naast de 7,4 miljard € zetten, leert ons dat Belgische consumenten in 2021 voor 2,86 miljard € in het buitenland kochten.  Plaatsen we dit cijfer naast de 1,4 miljard € die we zelf als Belgische webshops exporteren, dan zou je kunnen concluderen dat er 1,46 miljard € naar het buitenland gaat, die niet gecompenseerd wordt door eigen export. “Een aanzienlijk bedrag, slecht nieuws dus“ is een opmerking die maar al te vaak gemaakt wordt.

We zitten echter in een positieve evolutie. In 2019 gaf dezelfde rekenoefening een ‘verlies aan het buitenland’ aan van zo’n 3,34 miljard €. Vijf jaar geleden ging het cijfer zelfs richting 5 miljard €.  Dit betekent dat we als Belgische consument een inhaalbeweging van 1,88 miljard € gemaakt hebben in 2020 versus 2019. Dit cijfer weerspiegelt zeer duidelijk het succes van de Belgische e-commerce én het groeiende vertrouwen van de Belgische online shopper in Belgische webshops.

Het voorbije jaar heeft ook getoond dat steeds meer handelaren hun online weg vinden. Met zo’n 20.000 nieuwe webshops was 2020 alvast een recordjaar. Initiatieven die lokaal kopen promoten en stimuleren, dragen uiteraard hun steentje bij.  Ook de impact van de lockdowns op onze export moet mee in beschouwing genomen worden, maar toch blijft de enige, juiste conclusie: E-commerce is er voor de Belgische handelaar op vooruit gegaan.  Het is aan onze handelaren, om elk jaar een stukje van het verschil op het buitenland dicht te fietsen. Het Belgische online landschap heeft ondertussen zijn waarde bewezen. Elke dag opnieuw zetten 48.000 Belgische webshops zich hier ten volle voor in.

En daar kunnen we alleen maar trots op zijn!

*Cijfers verzameld op basis van de transactiedata van Belgische handelaren via volgende psp’s: Mollie, Wordline (incl. Ingenico), CCV, Multisafespay en Europabank. Download van de E-Commerce barometer kan via: https://www.safeshops.be/nl/download-studie-e-commerce-barometer/

Belgische E-commerce 2020 infographic