mei 14

Persbericht: Eco Wednesday

“Eco Wednesday” zet Belgische duurzame webshops in de kijker
Meer dan 125 webshops in 1 marktplaats

Duurzaamheid staat steeds vaker op de agenda, ook op die van Belgische webshops.  Steeds meer online shops zetten in op duurzaamheid en leveren tal van inspanningen om een duurzame shop neer te zetten. Nochtans kan maar 1 op de 2 Belgische online shoppers een duurzame webwinkel opnoemen*. Voor de online consument blijkt dat duurzaamheid vooral betrekking heeft op de verpakking.*

De ideale ‘duurzame’ webshop combineert een efficiënte en milieuvriendelijke verpakking met duurzaam transport én biedt een ecologisch verantwoord product aan” vertelt Greet Dekocker, Managing Director Safeshops.be, de Belgische e-commerce vereniging. “We zien in de praktijk dat sommige webshops kiezen voor duurzame levering en verpakking, anderen eerder een ecologisch productgamma aanbieden, dit al dan niet ondersteund met een “milieubewust” betaalmiddel zoals de digitale eco-cheque. Duidelijk is dat de online shopper zich vaak niet bewust is van alle inspanningen die Belgische webshops vandaag al leveren.  Daarom lanceren we Ecowednesday waarbij we webshops die duurzaam werken en/of duurzame producten hebben in de kijker zetten.”

Eco-Wednesday, op woensdag 26 mei, zal later dit jaar ook gevolgd worden door Lazy Sunday op 19 september en Local Day op vrijdag 26 november. Op deze dagen stelt SafeShops.be haar platform open voor webshops die respectievelijk het accent leggen op duurzaamheid, betrouwbaarheid en lokaliteit.  Zo wordt gedurende één dag een marktplaats gecreëerd waar de Belgische online consument kennis kan maken met duurzame, betrouwbare, lokale webshops en hun producten of diensten.

Eco Wednesday kan alvast rekenen op de deelname van zo’n 125-tal webshops. Samen met partners zoals bpost, Sodexo en myShopi verwacht SafeShops.be zo’n 50.000 consumenten te verwelkomen op 26 mei.

Met het opzetten van deze initiatieven wil SafeShops.be enerzijds duurzame webwinkels ondersteunen en anderzijds online winkels die er nog niet mee bezig zijn wakker schudden. “Bijna de helft van de Belgische e-shoppers gaf vorig jaar aan dat duurzaamheid een belangrijk element is om zich als webshop te onderscheiden. Als vereniging is het onze taak om iedereen bewust te maken van het belang en de mogelijkheden van duurzaamheid in e-commerce. De sector zelf, de consument, tot onze beleidsmensen toe” besluit Greet Dekocker.

Belgian Online Shopper Survey. Uitgevoerd in maart 2020 door Why5Research, aangevuld met informatie over de impact van de corona-crisis (augustus 2020). Het B.O.S.S. Report is gebaseerd op de ervaringen en meningen van online shoppers zélf.

Ecowednesday kan je online bezoeken op woe 26 mei op: https://www.ecowednesday.be

*** Einde persbericht***

Heb je een webshop met een groen hart? Verkoop je ecologische producten, werk je met duurzame verpakkingen of worden je producten “bewust bezorgd”? Schrijf je nog snel in. Dan zetten we graag jouw webshop in de kijker bij duizenden nieuwe klanten op 26 mei op Eco Wednesday en dit 24 u lang.

Schrijf je in als handelaar op Eco Wednesday