sep 08

• 30% bestelt dagelijks of wekelijks online
  • 25% zal in de toekomst nog meer kopen
  • 72% wil langer wachten als er duurzaam geleverd wordt

Antwerpen, 9 september 2021Voor het vijfde jaar op rij stelt Safeshops.be het “Belgische Online Shopping Survey”* voor.  In deze studie peilt Why5Research, in opdracht van Safeshops.be, naar het online koopgedrag van de Belgische consument.

Aanhoudende ‘online’ groei, ook na corona

De impact van de corona-crisis is duidelijk terug te vinden in de resultaten.  Bijna de helft (48%) van de deelnemers kocht meer online dan in 2019. 30% van de online shoppers (in 2020: 20%) plaatste wekelijks of dagelijks – sommigen zelfs meerdere keren per dag – een bestelling. De verwachting is dat – zelfs na covid –  deze stijgende trend aanhoudt. Bijna 7 op 10 verwachten dat ze volgend jaar evenveel zullen kopen. 25% zegt dat ze in de toekomst nog meer online zullen kopen.

De B.O.S.S. peilt ook naar de elementen waar online shoppers zich zorgen over maken tijdens het online shoppen. Opvallend hierbij is dat consumenten voor het eerst de bescherming van hun data als belangrijkste element opgeven. Meer dan de helft van de respondenten (54%) geeft aan dat privacy hun grootste bezorgdheid is. Zij ervaren dit als belangrijker dan het ontvangen van een niet beschadigd pakket of een kwalitatief product.

Duurzaamheid, maar niet ten koste van alles

Duurzaamheid is niet meer weg te denken uit de e-commerce omgeving.  Voor 45% van de online shoppers moet een ‘goede’ webshop oog hebben voor duurzaamheid.  Onze studie geeft aan dat consumenten duurzaamheid vooral associëren met verpakking.” vertelt Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be.“

Om duurzaam te zijn, moet een webshop zich – volgens de deelnemers – focussen op: het gebruik van milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen (41%), een efficiënte manier van verpakken (40%) en het recycleren van oude producten (38%).

Een vierde van de respondenten is bereid meer te betalen voor duurzame producten. 33% van hen wil dat niet en 42% geeft aan dat ze daar geen mening over hebben. Opvallend is dat de 50+ generatie eerder weigerachtig staat tegen het meer betalen voor duurzame producten. Slechts 9% van hen toont daar een bereidheid toe. Dit in tegenstelling tot 32% bij de jongere generaties (18- 30jarigen & 31 – 50 jarige)  die wel bereid zijn om extra te betalen voor duurzame producten.

Met betrekking tot de levering of het transport blijkt de kost doorslaggevend te zijn. 57% kiest voor een goedkopere levering, zonder aandacht voor duurzaamheid.  Consumenten zijn wel bereid langer te wachten op de levering van hun pakket. 72% wil langer wachten als de levering op een duurzame manier gebeurt.

Als sectorvereniging kunnen we alleen maar toejuichen dat duurzaamheid ook binnen e-commerce aan belang wint. Tal van Belgische online shops leveren al een heleboel inspanningen op het vlak van sustainability, maar die worden vaak nog niet opgepikt door de consument. Een mooie opportuniteit dus voor webshops om hun duurzaamheidsinspanningen meer in de kijker te zetten.” zegt Greet Dekocker.

Greet Dekocker besluit: “Duurzame e-commerce is het resultaat van de keuzes die we met z’n allen maken – als consument, als webshop, als logistieke partner.  Elke schakel in de keten kan en moet zijn bijdrage leveren.  Alleen zo kunnen we een duurzaam online traject ontwikkelen.”

*Belgian Online Shopper Survey. Uitgevoerd in april 2021 door Why5Research in opdracht van Safeshops.be. Het B.O.S. Report is gebaseerd op de ervaringen en meningen van een representatief staal van online shoppers. Partners: bpost, SAP BeLux, Itsme.

Over SafeShops.be

SafeShops.be is de Belgische e-commerce associatie ter promotie van online shopping in België. Hun doel is het verhogen van het consumenten- en klantenvertrouwen in online shoppen, en zodoende het groeiende succes van e-commerce en online shopping in België te bevorderen.

Zo verzorgen zij de uitreiking en promotie van het SafeShops.be kwaliteits- en securitylabel en organiseren zij tal van evenementen waarbij kennisoverdracht m.b.t. e-commerce centraal staat.

Perscontact: Greet Dekocker – greet@safeshops.be – +32 476 99 29 40

Download hier de studie