Blog
sep 16

Welk type online shopper ben jij?

Omdat het makkelijk is, omdat je altijd het nieuwste van het nieuwste hebt, omdat je goeie deals kan vinden, … het is slechts een kleine greep uit de redenen waarom iemand online zou shoppen. Het laatste anderhalf jaar hebben heel wat consumenten bijna ‘gedwongen’ kennis gemaakt met online shoppen.  Door de verplichte sluiting van de winkels kreeg online shopping er immers zomaar een nieuwe dimensie bij.

De manier waarop je online shoppen beleeft, is zeer verschillend. Sommigen ontdekten het plezier en de voordelen ervan en vonden dit – gezien de omstandigheden – een ‘aangename’ ervaring.  Anderen hebben dan weer duidelijk de beleving van het shoppen en de daarbij horende sociale contacten gemist.  Veel heeft te maken met het soort online shopper dat je bent.

In de jaarlijkse Belgian Online Shopper Survey* onderscheiden we 5 types, gaande van de onvoorwaardelijke fans over de sociale shoppers tot het doordachte type.

Voor een Inspiration Shopper heeft online shopping alleen maar voordelen. Je bent meteen mee met alles wat nieuw is, nieuwe trends hebben voor jou geen geheimen en je deelt dat ook graag via sociale media. Online shoppen is leuk en ontspannend.

Ook de New Convenience Shopper houdt van online shopping. Als je iets wil, is het slechts een muisklik van je verwijderd. Online shoppen schenkt onmiddellijke voldoening, is snel en is een supermanier om te relaxen.

Fun & Social Shoppers worden online geïnspireerd, maar er gaat niets boven het plezier en de beleving van fysiek shoppen. Online shoppen brengt ook heel wat inspiratie die vlot gedeeld wordt via social media.

Smart Shoppers weten waar en hoe te shoppen, lezen reviews, vergelijken prijzen en zoeken de beste deals.  Daardoor kunnen ze dus voortdurend slimme deals en koopjes scoren.

Een Careful Shopper houdt meer van fysiek shoppen omdat je dan exact weet wat je krijgt. Hij/zij vindt online shoppen wel gemakkelijk en gebruikt het vaak om prijzen te vergelijken.

Ongeacht het type en de reden waarom er online geshopt wordt, is het duidelijk dat – nog altijd – meer en meer mensen hun weg vinden naar het boeiende webshop landschap.  Koplopers hierin zijn de Inspiration en New Convenience Shoppers. 25% van hen geeft aan dat ze volgend jaar zelfs nog meer gaan shoppen.

Een trend die ook bevestigd wordt door het stijgend aantal nieuwe webshops dat er jaarlijks bijkomt. In 2020 telde België meer dan 48.000 webshops. Grote en kleine, bekende en minder gekende. Stuk voor stuk beantwoorden ze aan de vraag en behoeften van online shoppers.  Ook die behoeften hangen weer samen met het type shopper.

Zo is een goede webshop voor een Inspiration Shopper mobiel vriendelijk, inspirerend met een mooi websdesign, biedt hij snelle levering en een makkelijk betaalsysteem.  Een Careful Shopper vindt elementen zoals een beveiligde betaalomgeving, weinig kosten, een gratis verzekering en een goede bescherming van zijn gegevens dan weer zeer belangrijk. De Smart Shopper wil een kwaliteitslabel en verschillende betaalopties.

Welk type ben jij?

 

Toelichting met afgeronde rechthoek: Als Belgische e-commerce vereniging vinden we het belangrijk om zowel online shoppers als webshops een omgeving te bieden waar iedereen zich goed in voelt. Of je nu een Smart, een Fun, een Inspiration, een New Convenience of een Careful Shopper bent. Daarom gaan we op zondag 19 september nog eens de luie kant op met onze derde Lazy Sunday. Gedurende 24 uur geniet je zo van exclusieve kortingen en aanbiedingen van betrouwbare webshops in een zeer ruim aanbod van reizen en mode tot decoratie of vrije tijd.

 

 

        Je vindt ongetwijfeld de perfecte match tussen de meer dan 250
deelnemende webshops!

 

        Tot zondag op www.lazysunday.be!

 

 

 

 

 

 

*Belgian Online Shopper Survey. Uitgevoerd in april 2021 door Why5Research. Het B.O.S.S. Report is gebaseerd op de ervaringen en meningen van een representatief staal van online shoppers. Partners studie: bpost, SAP BeLux, Itsme.