okt 06

Coolblue, Baunat en Studio Gaston winnen de SafeShops Diamond Award 2021
Cis Scherpereel verkozen tot Web Celeb 2021

Voor de vijfde keer op rij werden de SafeShops Awards uitgereikt. Vijftien Belgische webshops mochten een Award in ontvangst nemen. Ter gelegenheid van de vijfde editie werd voor het eerst de e-commerce persoonlijkheid van het jaar bekroond met de Web Celeb Award.   

Web Celeb Award bekroont e-commerce persoonlijkheid

De Belgische e-commerce groeit nog steeds en dat is het resultaat van de inspanningen van heel wat mensen. Met de uitreiking van de Web Celeb Award wil SafeShops.be, de Belgische associatie voor de e-commerce sector, een persoon bekronen die zijn of haar steentje heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van e-commerce in België.

Als sectorvereniging vinden we het belangrijk dat inspanningen die bijdragen aan het succes van e-commerce beloond worden” gaat Greet Dekocker, Managing Director Safeshops.be, van start. De finalisten hebben elk op hun eigen manier meegewerkt aan het Belgische e-commerce verhaal. Ze zijn als het ware een van de drijvende krachten achter de ontwikkeling ervan. De winnaar is dan ook een terechte, charismatische ambassadeur die een jaar lang de sector zal vertegenwoordigen.

Na diverse selectierondes, beoordeeld door een vakjury*, haalden drie finalisten de shortlist: Sophie Claes – oprichtster De Gele Flamingo, Cis Scherpereel – e-commerce & marketing strateeg, Thomas Vaarten – Marketing & Digital Director Beliving.

Na een laatste publiekstemronde tijdens de uitreiking van de SafeShops Award werd Cis Scherpereel uitgeroepen tot e-commerce persoonlijkheid van het jaar.  De Web Celeb Award werd uitgereikt door Ilse Michiels van bol.com, partner van de Web Celeb Award.

Cis Scherpereel: “Ik voel dit als een hartverwarmende waardering voor het delen en verbinden van kennis inzake e-commerce. Een rol die mij zelf ontzettend veel energie geeft trouwens. Blij dat ik dat met deze erkenning op zak met nog meer passie dan voorheen kan blijven doen voor ondernemers met ambitie.”

*Vakjury Web Celeb Award: Philippe De Vydt- MultiSafepay, Addy Rijkens – PostNL, Ilse Michiels – bol.com, Burt Riské – Roularta Media Group, Pierre Fivet – Abto, Else Deneys – HoGent, Michel Defloor – bpost, Patrick Marck – Feweb, Sylvie Vandevelde – Itsme

Consument oordeelt en kent prijzen toe

Dit jaar zaten 98 Belgische webshops in de running voor een Award.  Om de winnaars te bepalen deed SafeShops.be een beroep op de ervaringen van bijna 4.000 online shoppende consumenten.

Het succes van een webshop wordt door de online consument bepaald. Het zijn zij die hun weg moeten vinden naar de online shop, ze moeten aangetrokken worden door het aanbod en uiteindelijk tot de aankoop overgaan” verduidelijkt Greet Dekocker. “Het lijkt ons dan ook logisch om net die online consument, de klant, te vragen om hun webshop te beoordelen door middel van een vragenlijst.”

15 winnaars – 5 categorieën – 3 marktsegmenten

Categorie ‘Safeshops.be Diamond Award’

Belgische webshops die in alle categorieën de top behaalden, sleepten de Safeshops.be Diamond Award in de wacht.

De winnaars 2021:

  • Small*             Studio Gaston
  • Medium**        BAUNAT
  • Big***              Coolblue

Categorie ‘Logistic Champion’

Criteria die doorslaggevend waren bij het toekennen van deze Award waren o.m. betrouwbaarheid/snelheid van levering en gratis verzekering van kapotte of verloren goederen.

De winnaars 2021:

  • Small                Brekky
  • Medium           De verfwebshop.be
  • Big                   Lidl

Categorie ‘Customer Friendliness’

Bij het toekennen van de award voor klantvriendelijkheid kwamen o.m. deze aspecten aan bod: toegankelijk klantendienst, ervaring klantendienst en een vriendelijke/snelle service.

De winnaars 2021:

  • Small                Unit 14
  • Medium           Klium
  • Big                   Torfs

Categorie ‘Payment Hero’

Webshops die binnen deze categorie een award in de wacht sleepten, werden o.m. beoordeeld op basis van duidelijkheid over de kosten, gebruiksvriendelijke betaalmethodes en het aantal betaalmogelijkheden.

De winnaars 2021:

  • Small                Joy of matcha
  • Medium           Het spelhuis
  • Big                   JBC

Categorie ‘Brilliant Concept’

Design, klantvriendelijkheid van de website en de beschikbare productinfo zijn de criteria die mee bepalend waren voor winnaars in deze categorie.

De winnaars 2021:

  • Small                Hamley Books
  • Medium           Nikkel Art
  • Big                   Smartphoto

Belgische webshops leveren heel wat inspanningen om klanten aan te trekken en hen optimaal te bedienen. Met deze SafeSops Awards kunnen we hen daarvoor belonen.  Het groeiend aantal deelnemende webshops, en zeker het stevig aantal consumenten dat hun ervaring wil delen, toont aan dat het Belgische webshop landschap  een mooie toekomst te wachten staat” besluit Greet Dekocker.

*Small              Jaarlijkse e-commerce omzet minder dan €100.0000.

**Medium       Jaarlijkse e-commerce omzet tussen €1000.000 en 10.000.000.

***Big              Jaarlijkse e-commerce omzet van meer dan €10.000.000.

*** Einde persbericht***


Over SafeShops.be

SafeShops.be vzw, de Belgische e-commerce associatie, heeft als voornaamste doelstelling het vertrouwen van consumenten in België in online shoppen te verhogen. Zo verzorgen zij de uitreiking en promotie van het SafeShops.be kwaliteits- en securitylabel en organiseren zij tal van evenementen waarbij informatieoverdracht tussen zowel de e-commerce gebruiker als bedrijven centraal staan.

Voor meer informatie en interviewaanvragen kunt u contact opnemen:

LEWIS – Eline Rasson
T: +32 472 78 65 20
E: eline.rasson@teamlewis.com

Safeshops –  Greet Dekocker
T: +32 476 99 29 40
E: greet@safeshops.be