56.642 webshops, een omzet van 11,7 miljard euro en 150 miljoen transacties
De cijfers van de zesde editie van de E-commerce Barometer, uniek omdat die het Belgische online landschap in kaart brengt vertrekkende vanuit transactiedata van webshops, tonen dat de Belgische e-commerce markt verder gegroeid is met ruim 33% ten opzichte van 2021 tot ruim 11,7 miljard. In 2021, telde België in totaal 56.642 webshops.
Vandaag maakt SafeShops.be, de Belgische e-commerce associatie, de resultaten van de nieuwe E-commerce Barometer bekend. Uitgangspunt is informatie vanuit de online handel zelf via transactiegegevens van de webshops aangeleverd door betaalproviders.
Transactievolume stijgt tot meer dan 11 miljard euro
Uit de verzamelde data blijkt dat Belgische webshops in 2021 voor 11,7 miljard euro aan transactievolume, of omzet, lieten optekenen. In vergelijking met 2020 is dat een stijging van 33%. Ook met betrekking tot het aantal transacties geven de resultaten van de E-commerce Barometer een significante stijging aan. In 2021 werden meer dan 150 miljoen transacties geregistreerd, 39% meer dan vorig jaar.
“We hadden groeicijfers verwacht, maar dit zijn toch wel opmerkelijke resultaten” legt Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be uit. “Nog niet alle sectoren draaien sinds de coronacrisis terug op volle toeren, maar we stellen dus vast dat er van groeivertraging helemaal geen sprake is. Het veranderde ‘online’ gedrag van de consument blijft aanhouden en groeit zelfs nog. Dat weerspiegelt zich zowel in het transactievolume als in het aantal transacties.”
Goed scorend middenveld
In 2021 telde ons land 56.642 webshops, 17,5% meer dan in 2020. Nieuwkomers situeren zich vooral in het micro en kleine segment van de markt. Samen zijn zij goed voor 97% van het totaal aantal Belgische webshops.
Het zijn de medium en grote webshops, in totaal 1.455, die het grootste deel van de e-commerce omzet realiseren. Ze zijn goed voor 84% van het transactievolume of 9,8 miljard euro.
“België heeft een goed scorend middenveld. Procentueel bekeken, tekenen de micro- en kleine webshops mooie cijfers op. Het zijn echter de medium en grote webshops die ons sterkhouden in een toch wel zeer internationale en globale competitie. ” vertelt Greet Dekocker.
Export is terug aan een opmars bezig
Buitenlandse online shoppers vinden stilaan terug hun weg naar Belgische webshops. Door de crisis was dit cijfer teruggelopen tot 15%, maar de huidige resultaten geven aan dat opnieuw 21% van het transactievolume uit het buitenland komt.
Traditioneel zijn het vooral Fransen (38%) en Nederlanders (37,5%) die bij Belgische webshops kopen.
Bancontact is favoriete betaalmiddel
73% van alle online aankopen bij Belgische webshops worden betaald met een debet kaart. 20% met een kredietkaart. ‘Nieuwe’ betaalmiddelen – zoals maaltijd- en ecocheques, maar ook Google Pay en ‘Achterafbetalen’– doen hun intrede maar vertegenwoordigen nog een zeer klein marktaandeel.
61% van alle transacties bij Belgische webshops gebeurt via Bancontact.
Binnen het segment van de debetkaarten haalt Bancontact het – met 84% – met kop en schouder van andere betaalmiddelen zoals Maestro, iDEAL, Sofort of bankapps.
“De groei in transactievolume, in het aantal transacties en in het aantal webshops, zijn sterke, positieve signalen. Webshops worden steeds matuurder, het aanbod wordt nog beter en dus vindt de consument nog beter zijn weg. België is gekend als een sterk KMO land en dat vinden we ook terug in ons online landschap. Grote webshops kunnen nog groeien door te investeren en dat geldt zeker ook voor de kleinere. Durven investeren, leren uit ervaring en vooruitkijken. Er is nog heel veel potentieel voor Belgische online ondernemers” besluit Greet Dekocker.
De E-commerce Barometer, uniek omwille van de invalshoek gericht op de online handelaar zelf en niet de consument, biedt een fijnmazig inzicht in de online bestedingen bij Belgische webshops. Het Belgische online landschap wordt in kaart gebracht op basis van de gegevens aangeleverd door betaalproviders of PSP’s, Payment Service Providers. Zij beschikken over de transactievolumes van Belgische webshops, ongeacht het betaalmiddel (Bancontact, kredietkaarten, PayPal, bank applicaties, …). Deelnemende providers: CCV, Europabank, Worldline (inclusief Ingenico’s data), Mollie, Buckaroo en MultiSafepay.
Indeling segmenten. Op basis van transactie(waarde)
Micro : < 100.000€
Klein: > 100.000€ < 1.000.000€
Midden: > 1.000.000€ <10.000.000€
Groot: > 10.000.000€
Over SafeShops.be
SafeShops.be is de Belgische e-commerce associatie ter promotie van online shopping in België. Hun doel is het verhogen van het consumenten- en klantenvertrouwen in online shoppen, en zodoende het groeiende succes van e-commerce en online shopping in België te bevorderen.
Zo verzorgen zij de uitreiking en promotie van het SafeShops.be kwaliteits- en securitylabel en organiseren zij tal van evenementen waarbij kennisoverdracht m.b.t. e-commerce centraal staat.
Perscontact: Greet Dekocker – greet@safeshops.be – +32 476 99 29 40