Esl Personal Essay Proofreading For Hire For Mba Oxbridge Essays Student Room Amsterdam Rutgers University Transfer Essay Rhetorical Analysis Essay Of Gettysburg Address Chanda S Secrets Essay Topics
Blog
Jun 24

Persbericht: E-commerce na corona

  • Platformen blijven boomen

  • Belg omarmt de combinatie online en fysiek shoppen

  • Kwart online shoppers beschikt over pakjesbrievenbus

Brussel, 24 juni 2022 – Nu de strenge coronamaatregelen opgeborgen zijn, vinden Belgische consumenten opnieuw hun weg naar fysieke winkels. Online kopen is echter ook helemaal ingeburgerd en vooral de bekende platformen weten steeds meer Belgen te verleiden. Dat blijkt uit nieuwe onderzoeken van handelsfederaties Comeos en Safeshops.be naar het consumentengedrag van de online shoppende Belg.

Het online koopgedrag heeft zich het voorbije jaar gestabiliseerd. Ook na corona koopt 28% van de Belgen minstens 1 keer per week online, nog eens 43% doet dat minstens maandelijks. Dat is gelijkaardig aan vorig jaar. We kopen wel meer online want bijna vier op de tien (36%) zegt dat ze de afgelopen 12 maanden net meer online hebben gekocht. Belangrijkste categorie online blijft kledij en schoenen met 63%, reizen staat op nummer twee met 62%, ontspanning en vrije tijd 58%

Eerste vaststelling: Platforms blijven maar groeien

Wat de winkelstraat is in het centrum van de stad is het platform op het internet. Ruim 88% van de Vlamingen heeft een aankoop gedaan op Bol.com. Bij de Franstaligen heeft 82% Amazon gebruikt. Meer dan de helft van alle Belgen (59%) gebruikt Zalando.  

“De platforms zijn een succes en hebben een bijzonder sterk marktaandeel dat maar blijft groeien. We zien de groei ook in de delivery van maaltijden. Meer dan de helft van de Belgen heeft er al gebruik van gemaakt en dit voor een gemiddelde van maar liefst 57 keer per jaar,” zegt chief-economist Wim Van Edom van Comeos.

Tweede vaststelling: Winkelbezoek veert op na corona

Vorig jaar gaf meer dan de helft van de respondenten (54%) aan dat ze kledij online aankochten. Nu zien we dat het zwaartepunt weer verschuift naar de fysieke winkel. Voor kledij is dat nu: 73% in de winkel en 27% online. Een verklaring voor de verschuiving is dat het onderzoek vorig jaar werd afgenomen in april, toen konden we enkel op afspraak winkelen.

Derde vaststelling: Belg heeft omnichannel omarmd

Meer dan de helft van de Belgen geeft aan dat ze voor producten boven 25 euro eerst informatie online gaan opzoeken over de prijs. 38% zoekt online op of het product beschikbaar is in de winkel en 47% speurt het internet af op zoek naar reviews.

Ook tijdens het shoppen zelf in de winkel checkt 1 Belg op 3 (31%) de prijs via zijn smartphone, ze doen dat ook om de beschikbaarheid na te gaan en de reviews na te lezen. En 17% heeft in de winkel gekocht om thuis te laten leveren.

Vierde vaststelling: Belg zweert bij gratis thuislevering

71% wil vooral duidelijkheid over prijzen en kosten als hij of zij een website bezoekt. 69% wil zekerheid over levering en 67% wil een lage kost of liefst totaal geen kost voor levering. 67% geeft als eerste keuze levering aan huis. Opvallend: een kwart van de Belgen die online shoppen, beschikken over een brievenbus om pakjes te ontvangen.

“De levering is een belangrijk element bij de keuze van de webshop. We zien dat Belgen de voorkeur geven aan een gratis thuislevering, snelheid is daarbij van iets minder belang”, zegt Managing Partner Greet Dekocker van Safeshops.be.

Vijfde vaststelling: Nieuwe technologie: minder aandacht in fysieke winkels, versterking van de beleving online

Het kan snel gaan want wat tot voor een paar jaar was weggelegd voor een paar enkelingen, doe we nu wel massaal: 60% heeft al contactloos betaald. 36% maakte al gebruik van een digitaal kassaticket en vooral jongeren vinden het belangrijk dat ze de klantendienst via Whatsapp kunnen bereiken. Maar andere nieuwe technologieën omarmen we minder in de fysieke winkel. Amper 20% gaat aan de slag met interactieve schermen in de winkel, een robot of een slimme spiegel in het pashokje bereiken minder dan 5%. Visuele, slimme technologieën worden bij het online kopen echter ervaren als een versterking van de shopping belevenis.

Over de onderzoeken

Comeos, de handelsfederatie die de Belgische handel en diensten vertegenwoordigt, bevroeg samen met Thomas More hogeschool 1839 Belgen tussen de 15 en 85 jaar oud over hun online en offline aankoopgedrag van de afgelopen 12 maanden.  De bevraging liep online in mei 2022.

SafeShops.be, de e-commerce associatie van België, nam samen met onderzoekspartners Bpost en Klarna een bevraging af bij 1015 Belgische onlineconsumenten tussen de 18 en 65 jaar oud. De bevraging werd online afgenomen door Why5Research in mei 2022. Het onderzoek vond plaats in het kader van een jaarlijkse meting.

De uitgebreide resultaten van beide onderzoeken werden door SafeShops.be en Comeos op 24 juni 2022 gepresenteerd tijdens de e-commerce Summer Happening.

Over SafeShops.be

SafeShops.be is de Belgische e-commerce associatie ter promotie van online shopping in België. Hun doel is het verhogen van het consumenten- en klantenvertrouwen in online shoppen, en zodoende het groeiende succes van e-commerce en online shopping in België te bevorderen.

Over Comeos

Comeos vertegenwoordigt de Belgische handel en diensten. Onze leden verkopen aan bedrijven of rechtstreeks aan de consument, zowel in winkels als online. Zij zijn actief in zestien sectoren en omvatten kleine en grote handelszaken, restaurantketens en cateringbedrijven. De handelssector realiseert 11% van het bbp en stelt 400.000 mensen tewerk, wat van de handel de grootste werkgever in de privésector maakt, dagelijks in contact met miljoenen mensen.

Contact:

SafeShops.be: Greet Dekocker – Managing Director SafeShops.be – 0476/992940 – greet@safeshops.be

Comeos: Wim Van Edom – Head Economic Affairs – 0492/140956 – wim.vanedom@comeos.be