The Mass Media As An Agent Of Socialization Essays Gre Argumentative Essay Examples Flame Test For Metals Lab Conclusion Essay English As Official Language Of Us Essay Contests Extended Essay Word Count 2017
Blog
Oct 27

5 gouden tips voor Black Friday van Shopware

Zo haal je met je webshop álles uit de grootste shopdag van het jaar

Op 25 november is het weer shoppingfestijn: Black Friday. Hét moment om je omzet te boosten. Maar je bent niet de enige met ambities. De aanbiedingen vliegen de consument om de oren. En die wil maar één ding: de beste koopjes scoren.

Wil jij opvallen en álles uit Black Friday halen? Dan is er werk aan je onlinewinkel. Niet eind november, maar nu. Met deze 5 technische tips van e-commerceplatform Shopware optimaliseer je je webshop voor een rinkelende kassa.

  • TIP 1: Plaats producten met korting in de picture
  • TIP 2: Creëer een persoonlijke ervaring
  • TIP 3: Verzeker een vlotte verzending
  • TIP 4: Maak van betalen een fluitje van een cent
  • TIP 5: Haal alles uit je onlineplatform
  1. Plaats producten met korting in de picture

Zoeken, filteren, sorteren en aanbevelen. Jouw webshop kan het allemaal. En je zorgt er natuurlijk voor dat de focus altijd op de actieproducten ligt. Geef items met de beste korting daarom een prominente plaats.

  • Protip #1: gebruik niet ‘positie 1 = product 5435873’, maar ‘positie 1 = [Black Friday Korting > 20%, op voorraad = Ja]’. Op die manier toon je geen artikelen die niet op voorraad zijn en verkoop je meteen een ander actieartikel dat wél op voorraad is.
  • Protip #2: voeg een actie-eigenschap toe aan je zoekalgoritme, dan vindt je klant snel overeenkomende producten.
  • Protip #3: maak de filter ‘Black Friday-actie’ aan. Zo zien bezoekers sowieso de actieproducten. Ook als ze niet op een Black Friday-pagina zitten.
  1. Creëer een persoonlijke ervaring

Weet je wat nóg beter is? Een uniek aanbod op maat van iedere bezoeker. Creëer een gepersonaliseerde en dynamische shopervaring door cookies slim in te zetten. Met de standaardopties van een e-commerceplatform ben je daarin beperkt. Kies daarom voor een geavanceerd conversieoptimalisatiesysteem zoals Tweakwise. Door de koppeling te maken met je webshop werken de twee systemen naadloos samen en sturen ze constant data naar elkaar. Ideaal voor gepersonaliseerde zoekresultaten, merchandising, aanbevelingen en personalisaties zoals ‘eerder gekocht’ en ‘laatst bekeken’ op basis van eerder surfgedrag.

  1. Verzeker een vlotte verzending

Installeer een shipment plug-in. Zo ben je zeker van een gestroomlijnd verzendingsproces en een betere customer experience. Nog een pluspunt: je werkt vlot samen met verschillende verzendingsdiensten zoals PostNL, bpost, DHL en UPS. Bovendien spreid je zo je verzendingen en de drukte tussen de verschillende leveranciers. Check plug-ins op hun specifieke features zoals live shipping rates, ongelimiteerde of juist beperkte verzendopties, tracing per item add-ons, taksenberekening per verzendmethode …

Bijkomende tip: spreid je salesacties over meerdere dagen bij drukke periodes zoals Black Friday. Zo kun je grotere volumes bestellingen verwerken en hoeven je klanten minder lang te wachten. En waarom je beperken tot één dag? Leef toe naar Black Friday met aanbiedingen in de dagen ervoor. Meer tijd voor je orders, minder stress voor je verzending.

  1. Maak van betalen een fluitje van een cent

In een succesvolle webshop betaalt een klant gemakkelijk en veilig zoals hij het wil. Wil je dit jaar meer uit je Black Friday halen? Zorg dat je integratie met Mollie up-to-date is en breid je betaalopties zoveel mogelijk uit. Ook mobiel, want zo shopt meer dan de helft van de consumenten vandaag. Bovenaan je to-dolijst tegen 25 november: responsive checkout op elk device.

Wist je trouwens dat je klanten verwachten dat ze achteraf kunnen betalen? Heeft je webshop die optie niet, dan is de kans kleiner dat ze een aankoop doen. Uit onderzoek van Mollie blijkt namelijk dat het aantal betalingen met de ‘buy now, pay later’-methode van 2019 tot 2020 meer dan verdubbelde tijdens Black Friday en Cyber Monday. Een simpele manier dus om conversies te verhogen en orderwaarde te doen stijgen.

  1. Haal alles uit je onlineplatform

Zorg voor flitsende banners, opvallende actieproducten en knallende landingspagina’s. Tijdens Black Friday wil je dat jouw klant metéén ziet dat jij de beste aanbiedingen hebt. Hoe jouw webshop eruitziet is dus key.

Maar ook de backend moet op punt staan. Want tijdens Black Friday is het druk, druk, druk. Het laatste wat je dan wilt: een trage webshop. Of erger: orders die niet doorkomen. Zorg er dus voor dat je hosting in orde is en je pagina’s vlot laden door dit op voorhand te testen. Doe bijvoorbeeld een codecheck zodat jouw website meer traffic aankan.

Tot slot, heb je een mooi verhaal te vertellen over je merk? Of bij een bepaald product? Doen. Ook tijdens Black Friday versterkt dat je merkverhaal. Zet het op je startpagina als je geld aan een goed doel schenkt. Laat zien wie je bent. Want ook daarvoor dient de drukste shopdag: nieuwe klanten aantrekken. Met de bovenstaande tips lopen ze binnenkort jouw digitale deuren plat.

Wil je graag meer in detail weten hoe je deze tips toepast in jouw webshop? Lees dan zeker deze whitepaper waarin Shopware advies van grote spelers bundelt.