Symbiosis 4 Types Of Essays Pouring Concrete On A Rainy Day Essay Gun Violence Essay Thesis Writing Unhappy Employees Essays On Education Senioritis Essay About Myself
Blog
Oct 27

Verhoog het vertrouwen in je webshop met personal branding

Verhoog het vertrouwen in je webshop met personal branding

Bij online zaken doen is vertrouwen de sleutel om bezoekers in klanten te converteren. Een goed product op zich is niet meer voldoende, consumenten moeten het tegenwoordig meer hebben van hun winkelervaring. En ze moeten je vertrouwen. Daarbij spelen customer reviews een belangrijke rol. Maar meer en meer wil de klant ook weten wie achter het merk of de shop zit, de mens achter het product of de winkel kennen. Met personal branding kan je een band opbouwen met je klanten en zorgen dat ze voelen dat je betrouwbaar bent. Hoe je precies je online winkel presenteert en een goede eerste indruk maakt die vertrouwen wekt, ontdek je in deze blog.

Creëer vertrouwen in je webshop dankzij personal branding

Online heb je een zee van concurrenten. Er uit springen is dus cruciaal. Dat doe je door het juiste publiek aan te spreken, hen te laten zien wat jou anders maakt dan je concurrenten en hen ervan te overtuigen dat je inderdaad de moeite waard bent om bij te kopen. Hoe je dat concreet kan doen? Lees vooral verder…

 Personaliseer je ‘Over ons’ pagina om een band op te bouwen met je bezoeker

Je hebt het vast wel meer gehoord: mensen kopen van mensen die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Jouw “Over ons”-pagina is de ideale plek om de mens achter de winkel te introduceren. Vertel je persoonlijke verhaal en waarom je met je e-shop bent begonnen. En durf jezelf te laten zien: voeg een foto toe.

Een consistent ontwerp maakt je herkenbaar

Net als bij een fysieke winkel is de vormgeving, het design van je webshop bepalend. Nóg belangrijker is dat je consistent blijft. De kleuren, lettertypes en tone of voice moeten consistent zijn op alle kanalen: je website, social media, folders, enz. Klanten die consequent aan je merk worden blootgesteld, zullen je beter onthouden en herkennen.

Kies een niche en word gezien als de expert in jouw vakgebied

Wie aan iedereen probeert te verkopen, verkoopt uiteindelijk aan niemand. Wat wil dat zeggen? Het betekent dat je best een niche vindt: een specifieke groep klanten die jouw product willen of nodig hebben. Zodra je weet aan wie je verkoopt, kun je daar onderzoek naar doen en je communicatie daarop afstemmen. Mensen kopen graag iets dat specifiek voor hen gemaakt is en niet voor iedereen.

Toon dat je betrouwbaar bent: wees consistent en bewijs je betrouwbaarheid.

Door je Safeshops label aan je vertrouwensprofiel linken, kan je alle bovenstaande aspecten tegelijk aanwenden. Je kan je vertrouwensprofiel personaliseren met je kleuren, tone of voice en je persoonlijk verhaal én je kan klantenreviews tonen. Het syteem zorgt ervoor dat je makkelijk en snel uitnodigingen voor beoordelingen kan uitsturen en bundelt alle reviews op één platform.

Tijd voor de praktijk nu: hoe bouw je je personal brand op met het vertrouwensprofiel van TrustProfile?

Jouw vertrouwensprofiel: hoe maak je een profiel dat er uit springt?

Looks doen er wel degelijk toe. Tenminste in de online wereld. Laten we kijken naar waar je moet op letten wanneer je je vertrouwensprofiel op je TrustProfile account aanmaakt. Hieronder staat wat potentiële klanten zien en hoe je elk onderdeel van je profiel kunt optimaliseren.

 Je header

Kies een header voor je account. Zorg ervoor dat het geen logo of tekst bevat, want deze afbeelding wordt weleens uitgerekt volgens de schermgrootte van uw websitebezoekers. Nog een tip: kies iets dat je webshop of je merkt typeert. Een beeld met dezelfde huisstijlkleuren als op je website bijvoorbeeld, zodat bezoekers snel en makkelijk het verband zien.

Jouw icoon of pictogram

Dit is ongeveer hetzelfde als de favicon van jouw website of de profielfoto van je Facebook bedrijfspagina. De sleutel is eenvoud. Je hebt maar een kleine ruimte om in te werken, dus details zullen niet eens zichtbaar zijn. De algemene regel is om tekst te vermijden en je merkkleuren te gebruiken.

Je intro

Tijd om je bedrijf voor te stellen. Wat verkoop je en waarom zou dat ons moeten interesseren? Wat levert het ons op? Kunnen we contact met jou opnemen als we vragen hebben? En nog belangrijker: wees persoonlijk in je voorstelling. Schrijf zoals je praat. Een conversatietoon gebruiken is de makkelijkste manier om je publiek te boeien. Dat werkt trouwens ook heel goed voor organische zoekresultaten: haal er alles uit en gebruik de juiste trefwoorden.

Je 3 voornaamste productcategorieën

Verkoop je verschillende productcategorieën, voer ze dan hier in. Zo kunnen mensen die visueel scannen meteen zien of je webshop heeft wat ze zoeken. Ook dit onderdeel zorgt mee voor organische zoekresultaten. Maak er dus zeker gebruik van!

E-commerce betrouwbaarheidsbewijzen

Met je vertrouwensprofiel gelinkt aan je ‘Verified by SafeShops’-label heb je niet alleen alle beoordelingen gebundeld op één plek, je kan er ook betrouwbaarheidsbadges aan toevoegen. Zo toon je je geverifieerde contactgegevens én bewijs je dat het op je website veilig surfen is. De badges zijn zichtbaar op je profiel en stellen potentiële klanten gerust. Ontdek hier waarom het zo belangrijk is om betrouwbaarheidsbadges of labels toe te voegen aan je webshop.

Laat zien dat je een authentieke webshop bent die het vertrouwen van je klanten waard is.

Je hebt vast al eens gehoord dat het “waarom” belangrijk is. En dat is ook écht zo. Mensen hechten tegenwoordig veel belang aan de mensen en het verhaal achter een bedrijf of product. Met jouw vertrouwensprofiel kan je dat mooi laten zien.

Halverwege je profiel zit ook nog een gedeelte “Hart voor de zaak”, waar je je klanten laat zien waar je voor staat. Dit is waar je nog persoonlijker wordt. Wie is de persoon achter dit product? Waarom ben je met deze zaak begonnen? En hoe zie je eruit? Nadat je ons manifest voor goed en eerlijk online ondernemerschap hebt ondertekend, kun je maximaal drie foto’s van jezelf en/of je team toevoegen. Vertel je klanten wie je bent, waar je voor staat en waarom ze jou zouden moeten kiezen boven je concurrenten.

Maar hoe ziet nu een goed vertrouwensprofiel eruit? En een slecht?

Dat ontdek je zo meteen.

Do’s en Don’ts van een profiel dat de persoonlijkheid het merk weerspiegelt.

Omdat een beeld meer zegt dan woorden, gaan we het niet vertellen, maar tonen:

Wat is hier goed aan?

  • De header is consistent met hun huisstijl.
  • Het icoon is eenvoudig en duidelijk.
  • De intro leest makkelijk en is persoonlijk.
  • Zij hebben mooi alle 3 productcategorieën gebruikt.
  • Ze gebruikten de badge “Hart voor de zaak” waarin ze hun persoonlijke verhaal deelden en een paar foto’s toevoegden waardoor we hen beter leren kennen.

En zo moet je het vooral NIET doen:

Waarom is dit niet goed?

  • Zonder header ziet het er verwaarloosd en onprofessioneel uit.
  • Ze hebben geen pictogram toegevoegd.
  • De intro is de standaard tekst die we leveren om te bewerken. Elke vorm van persoonlijkheid ontbreekt
  • Ze hebben geen productcategorieën toegevoegd
  • Ze maakten geen gebruik van de badge “Hart voor de zaak”.

Zou jij op deze webshop kopen? Niet zeker…

Klaar om je verkoop te boosten?

Met al deze inzichten en kennis, ben je klaar om te investeren in het Verified by SafeShops kwaliteitslabel met bijbehorend vertrouwensprofiel en het vertrouwen in je webshop te versterken?

Vraag je label aan bij Safeshops.be. Na goedkeuring krijg je je eigen TrustProfile account.

Heb je er al één? Log in en maak werk van deze tips om je profiel nog beter te maken.