Essay On Election Day Essay Shooting An Elephant Personal Essay Planning Monique Wittig The Straight Mind And Other Essays
Blog
Nov 02

Persbericht: Belgische e-commerce blijft groeien

De reissector, entertainment en tweedehands zitten in de lift, online aankopen bij fashion dalen

Belgische en buitenlandse consumenten vinden sneller hun weg naar Belgische webshops. Dat bewijzen de tussentijdse resultaten van de zevende editie van de E-commerce Barometer uitgevoerd door SafeShops.be, de Belgische associatie voor de e-commerce sector. Deze werpt een unieke blik op het Belgische online landschap omdat het vertrekt vanuit de transactiedata uit de online handel. Daaruit blijkt dat de Belgische e-commerce in de eerste helft van 2022, in vergelijking met dezelfde periode in 2021, stijgt met 13% tot ruim 5,8 miljard aan transactievolume. Momenteel telt België in totaal 53.237 webshops.

Meer grote, minder kleine webshops

3.283 handelaren stopten met hun webshop tijdens het eerste semester van 2022. Dat zorgde voor een daling van 5,8% in het aantal Belgische online handelaren. Opvallend hierbij is dat de daling enkel in het ‘micro’ en ‘small’ segment voorkomt. Waarschijnlijk is dit te wijten aan een foute demarrage in 2020 door corona. In het medium en large segment tekende zich echter een opmerkelijke groei op van bijna 1000 bedrijven.  Doorgroeiers dus. Dergelijke bedrijven met een gezonde investeringsmodus tijdens de coronapandemie, plukken daar nu de vruchten van.

Ondanks de stopzettingen en economisch turbulente start van 2022, kent de Belgische e-commerce toch een gestage groei. Er is zelfs sprake van 13% stijging in transactievolume tijdens de eerste helft van 2022, goed voor zo’n €5.858.401.065. In het eerste semester van 2021 verhandelden Belgische webshops zo’n €5.205.926.545. In 2022 doen de webwinkels het al beter, met zo’n €652.474.519 extra transactievolume.

“We stellen vooral een grotere maturiteit vast bij Belgische webshops”, verduidelijkt Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be. “Het medium segment van webshops zit niet meer in de kinderschoenen, maar stemt zich steeds beter af aan het huidig online koopgedrag. De sterke groei hangt dan ook samen met de betere service, het ruimere aanbod en, niet te onderschatten, de grotere export naar het buitenland. Consumenten vinden sneller hun weg naar onze Belgische webshops.”

Tendensen in onze koopkracht

Enkele sterke tendensen laten zich opvallen in 2022. Sectoren zoals furniture, fashion en home/garden hebben het moeilijk online. Niet toevallig 3 sectoren die het online tijdens de coronapandemie opvallend goed deden.

De tweedehands sector, waar toch ook grotendeels mode-items worden verkocht, zit daarentegen in de lift. Ook de reissector en entertainment zijn terug aan een opmars bezig in het Belgisch online landschap. Daarnaast kennen de farmaceutische industrie en de online verkoop in elektro een blijvende groei.

Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be, legt uit: “Veel van deze bewegingen zijn te verklaren door het huidige economische klimaat. Tweedehands leeft op in economisch moeilijke tijden en is misschien wel een blijvende trend. Electro krijgt een bijkomende boost omdat consumenten bewuster op zoek gaan naar A-labels en de dalende sectoren, zoals fashion en furniture, zijn vaak ook populair in het fysieke winkelnetwerk. Wat wel mooi om zien is, is dat meerdere bedrijven doorgroeien. Zo krijgen we stilaan meer volwassen e-commerce spelers en geeft dit de Belgische online handel ook internationaal wat ruggengraat. 

Bancontact blijft favoriete betaalmiddel

60,55% van alle betalingen gebeuren via bancontact. Zo blijft bancontact het favoriete betalingsmiddel van Belgen bij online aankopen. Wat opvalt, is dat de gemiddelde waarde van het winkelmandje stabiel blijft, met €77. Ook daar zijn geen opmerkelijke verschuivingen: de Belg besteedt gelijkaardige bedragen online, meestal met behulp van  debetkaarten (71,94%). Kredietkaarten waren goed voor 22,04% van alle online betalingen. 

Ook buitenlandse consument vindt weg naar Belgische webwinkel

Het exportvolume heeft zich sinds 2021 terug kunnen herstellen. De meeste exportproducten kennen een afname in Nederland (48,57%) en Frankrijk (35,19%), maar ook Engelse (10,02%) en Duitse (6,22%) consumenten vinden hun weg naar de Belgische webwinkels.

Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be beaamt die trend: “Het Belgische exportvolume is in de eerste helft van dit jaar merkelijk hoger dan vorig jaar. We verwachten dan ook dat die tendens zich voor de rest van 2022 zal bevestigen. De Brexit is daarnaast ook een beetje verteerd. Zo zien we terug meer aankopen van Britse consumenten. Het is positief dat Belgische webshops zich ook meer en meer op het buitenland richten en zo extra groei realiseren.

Over SafeShops.be

SafeShops.be is de Belgische e-commerce associatie ter promotie van online shopping in België. Hun doel is het verhogen van het consumenten- en klantenvertrouwen in online shoppen, en zodoende het groeiende succes van e-commerce en online shopping in België te bevorderen.

Zo verzorgen zij de uitreiking en promotie van het SafeShops.be kwaliteits- en securitylabel en organiseren zij tal van evenementen waarbij kennisoverdracht m.b.t. e-commerce centraal staat.

Perscontact: Greet Dekocker – greet@safeshops.be – +32 476 99 29 40