Awards 2023 reglement

I. De organisatie

De E-commerce Awards is een initiatief van de Belgische e-commerce federatie BeCommerce vzw (gefusioneerd met de voormalige e-commerce associatie SafeShops.be) Op 26 oktober 2023 worden dé Belgische E-commerce Awards uitgereikt op de historische Hi!Site in Grimbergen. BeCommerce/SafeShops.be draagt, zoals elk jaar, zorg voor de organisatie en financiert het gala door middel van sponsoring en kaartverkoop voor 100%.

II. Deelnamevoorwaarden

  • Elk bedrijf dat via e-commerce activiteiten producten en/of diensten verkoopt op de Belgische markt (als hoofddoel van haar activiteiten) kan deelnemen.
  • Elke Belgische webshop is vrij om deel te nemen. Je webshop moet wel voldoen aan de Belgische wetgeving. De betrouwbaarheid van webshops en de voortdurende verbetering van de kwaliteit van e-commerce zijn immers van fundamenteel belang en een primaire doelstelling van BeCommerce/SafeShops.be.
  • Deelname is gratis voor BeCommerce & SafeShops.be leden. Niet-leden betalen 250 euro. Klanten van sponsoring partners krijgen 50% korting.
  • Inschrijven kan tot uiterlijk 15 september.
  • We verwachten dat een vertegenwoordiger van je webshop aanwezig is bij de prijsuitreiking op 26 oktober 2023.
  • De prijzen worden onder auspiciën van BeCommerce VZW ASBL uitgereikt. De apotheose van de gala-avond op 26 oktober 2022 omvat de bekendmaking van de winnaars en de uitreiking van de prijzen voor elke categorie. Tickets voor de Award Ceremonie zijn apart verkrijgbaar via onze website.

III. Deelnamekosten

  • Deelname is gratis voor webshops die lid zijn van BeCommerce/SafeShops.be. Voor nietleden bedraagt het inschrijvingsgeld € 250.
  • Klanten van sponsoring-partners krijgen 50% korting.
  • Dit bedrag is forfaitair en dus ongeacht het aantal Awards waarvoor de webshop wenst in te schrijven. Je kan dus inschrijven voor zoveel categorieën als je wenst.

IV. Award categorieën & procedures

A. Awards op basis van klantenbeoordeling:

Geen jury hier. Voor deze Awards wordt je webshop beoordeeld door je eigen klanten aan de hand van een vragenlijst opgesteld door het onafhankelijk Research bureau WHYFIVE. Je zorgt zelf voor de verzending van de vragenlijst en voor voldoende respons om een representatief resultaat te halen. De vragenlijst omvat 5 verschillende onderwerpen (zie verder). De antwoorden van je klanten bepalen in welke categorie je het best scoort en of je met één van deze Awards naar huis gaat. Als deelnemende webshop wordt je toegewezen aan één van de 3 categorieën, op basis van je e-commerce omzet.

De Awards worden in elk van deze categorieën uitgereikt:

Small :
Je hebt een jaarlijkse e-commerce omzet van minder dan 1 miljoen euro.

Medium:
Je jaarlijkse e-commerce omzet bedraagt tussen € 1.000.000 en € 10.000.000 .

Big:
Je jaarlijkse e-commerce omzet bedraagt meer dan 10 miljoen euro. Je geniet enige naam en faam in België en bent goed bekend bij het grote publiek.

Welke Awards kan je winnen?

  • Diamond Award: Je kreeg de hoogste scores van je klanten voor alle onderzochte aspecten: concept, logistiek & fulfilment, klantenservice, facturatie & betaling… Je bent een absolute winnaar op alle vlak en verdient de Diamond Award.
  • Brilliant Concept Award: Je idee voor een webshop was gewoon briljant. Je concept differentieert zich en inspireert. Je klanten zijn echte ambassadeurs van je merk en webshop.
  • Logistics Champion Award: Een levering ontvangen van jouw webshop is een geweldige ervaring om naar uit te kijken, je biedt een ruime keuze aan mogelijke leveringsopties en een mooie ‘unboxing experience’ heeft geen geheimen voor jou.
  • Payment Hero Award: Je hebt klantvriendelijke bestel- en betalingsmethodes geïmplementeerd en je check-out processen maken echt een verschil voor je klanten.
  • Customer Friendliness Award: Je klant staat centraal. Je zou doet er alles aan om zijn winkelervaring te verbeteren, om hem de beste service en de meest complete aftersales follow-up te bieden… Klantvriendelijkheid is jouw stokpaardje.
  • Sustainability Award: Je hebt oog voor duurzaamheid binnen de gehele werking van je activiteiten. Je probeert steeds te werken met meest duurzame verpakkingen en verzendingsopties en misschien bied je ook duurzame producten aan.

Hoe worden deze Awards toegekend?

Je wordt beoordeeld door je eigen klanten, aan de hand van een vragenlijst opgesteld door het onderzoeksbureau WHY5Research in samenwerking met BeCommerce/SafeShops.be. De consument beantwoordt vragen op 5 belangrijke aspecten: online betalingen, logistiek, customer friendliness, concept en duurzaamheid.

Behoor je tot de categorie SMALL of MEDIUM, dan sta je zelf in voor het uitzenden van de vragenlijst en voor het behalen van een minium respons van 75 correct ingevulde vragenlijsten. De vragenlijst is beschikbaar en invulbaar in 3 talen: Nederlands, Frans en Engels. Het onderzoeksbureau WHY5Research staat in voor het verzamelen van de antwoorden en zal foutieve of gefraudeerde vragenlijsten uit de beoordeling uitsluiten. Behoor je tot de categorie BIG, dan doet WHY5Research beroep op consumentenpanels voor het invullen van de vragenlijst.

Procedure, nominaties en winnaars

Inschrijven kan van 6 juli tot 15 september 2023. Van zodra je inschrijving en je eventueel daarbij horende betaling is ontvangen, krijg je het nodige materiaal om de enquête uit te sturen (= 1 unieke URL met enquête + voorbeeld emails).

De enquêtes worden afgesloten op 30 september 2023. Daarbij zullen de genomineerden een minimum respons behaald moeten hebben van n=75.

Schrijf je dus zeker op tijd in om je aantal respondenten te halen! Je bent vrij om een incentive te koppelen aan het invullen van de vragenlijst. Geef dat wel aan, zodat je na bekendmaking van de winnaars de lijst met e-mailadressen van de respondenten toegestuurd krijgt en hen die incentive ook kan toesturen.

Je krijgt wekelijks een update met de behaalde repons op de vragenlijst. Haal je de quota van 75 respondenten niet, dan lig je eruit en maak je geen kans meer op een Award. De winnaars per categorie worden bekend gemaakt op 26 oktober 2023. Zorg dus zeker dat iemand voor je webshop aanwezig is, het zou jammer zijn dat iemand anders je award in ontvangst moet nemen .

B. Awards uitgereikt door de jury:

Deze Awards belonen webshops actief in specifieke marktsegmenten (export, B2B, Marketplaces, start-ups,…) waarvoor een consumenten-beoordeling minder of geen toegevoegde waarde heeft. Om deel te nemen schrijf je in en stuur je een case in. De jury beoordeelt de inzendingen aan de hand van je ingestuurde dossier dat een antwoord biedt op een algemene & specifieke vragenlijst per categorie.

Je kiest voor welke award je inschrijft (je mag voor één, meerdere of alle categorieën kiezen). Om je dossier op te stellen, kan je je baseren op de vragenlijst(en) die je ontvangt na inschrijving.

Denk je op meerdere awards kans te maken? Waag dan zeker je kans en denk eraan om voor elke categorie in te schrijven!

Voor welke Awards kan je inschrijven?

Elke Award vraagt om een dossier dat een aantal specifieke vragen beantwoordt:

  • Export Award
    • Omschrijf je exportstrategie.
    • Op hoeveel markten ben je al actief?
    • Voor welke grensoverschrijdende uitdaging stond je in 2022/2023? Hoe heb je deze uitdaging getackeld?
    • Met welke uitdagingen denk je het komende jaar te kampen te hebben?
  • B2B Award
    • Omschrijf je B2B-strategie o Hoe trek je nieuwe klanten aan?
    • Waarom denk je dat je deze award verdient?
  • Marketplace Award
    • Waarom heb je ervoor gekozen om via marktplaatsen te verkopen?
    • Verkoop je uitsluitend op marktplaatsen?
    • Verkoop je op verschillende marktplaatsen?
    • Heb je een exportstrategie voor marktplaatsen?
    • Wat is je productstrategie (wat voor soort producten verkoop je op marktplaatsen, maak je onderscheid tussen producten en soorten marktplaatsen,…)? •
  • Start-up Award
    • Wat bracht je ertoe om je product op de markt te brengen of je diensten aan te bieden? Welk probleem of vraag wilde je daarmee een antwoord bieden?
    • In welk jaar ben je gestart met je activiteiten? o Waarom valt je bedrijf onder de categorie start-up?
    • Hoe wil je gaan groeien?

Hoe worden deze Awards toegekend?

De beoordeling van de inzendingen gebeurt door de jury. Die is samengesteld uit verschillende experts uit het e-commercelandschap en handelt volledig onafhankelijk. De jury beoordeelt de inzendingen aan de hand van een algemene vragenlijst en een voor elke categorie specifiek ontworpen set van criteria. Beide vragenlijsten hebben uitsluitend een begeleidende functie en dienen ter inspiratie voor het opmaken van je dossier. Hoé je dat samenstelt, is volledig vrij.

De deliberatie vindt plaats op maandag 2 oktober 2023. Op basis van de dossiers selecteert de jury maximaal 3 genomineerden per Award. De jury behoudt zich het recht voor om eventuele bijkomende vragen te stellen of onderzoek te doen (het zij in een live of videogesprek, door middel van een mystery call, …). De jury kan discretionair beslissen om een deelnemer uit te sluiten indien het dossier onvoldoende gemotiveerd is.

Procedure, nominaties en winnaars

Inschrijven kan tot 15 september 2023. Eens we je volledig en juist ingevulde inschrijvingsformulier en eventueel bijhorende betaling ontvangen hebben, krijg je een schriftelijke bevestiging van deelname per e-mail, samen met de richtlijnen en hulpvragen. De vragenlijst werd opgesteld door de jury en bepaalt de elementen waar de jury op focust bij de deliberatie. De vragenlijst is louter indicatief. Je bent vrij in het opstellen van je dossier om de jury te overtuigen.

Je dossier dien je uiterlijk op vrijdag 22 september 2023 in. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld.

De winnaars per categorie worden bekend gemaakt op 26 oktober 2023. Zorg dus zeker dat iemand voor je webshop aanwezig is, het zou jammer zijn dat iemand anders je award in ontvangst moet nemen .

Door in te schrijven, verklaren de deelnemers zich akkoord met dit reglement. Het is niet toegestaan om in de door de E-commerce Awards beschikbaar gestelde banners, formats en/of andere communicatie-uitingen wijzigingen aan te brengen dan wel teksten toe te voegen zonder goedkeuring van de organisatie.

V. Timing

VI. What’s in it for me?

E-euwige roem natuurlijk.

En nog waardevoller op de korte termijn: je krijgt toegang tot het volledige rapport en de inzichten van het onderzoek naar jouw webshop. Zo ontdek je hoe je klanten elk aspect van je webshop beoordelen en krijg je exclusieve feedback en kansen om nog verder te groeien. Ook van de jury krijg je volwaardige feedback na afloop van de Awards.