Hoe stimuleer je duurzaamheid binnen je online shop?
aug 23

Hoe stimuleer je duurzaamheid binnen je online shop?

Webinar: Hoe stimuleer je duurzaamheid binnen je online shop?

Wanneer? 18 november van 15u30 tot 17u00

Waar? Online event

Sprekers?

  • Brian O’Malley, head of sustainability @ Adyen
  • Greet Dekocker, directeur @ SafeShops.be
  • Derde spreker wordt nog geconfirmeerd

Hoe stimuleer je duurzaamheid binnen je online shop?

Duurzaamheid in ecommerce komt net als duurzaamheid in andere sectoren wel steeds meer onder de aandacht. Consumenten hechten ook steeds meer belang aan duurzaamheid, ook als het om online shopping gaat. Drie vierde van de online shoppers kan echter geen enkele duurzame Belgische webshop opnoemen.

Niet enkel aan consumentenzijde staat duurzaamheid hoog op de agenda. 45% van de Belgische online consumenten geeft aan dat ze van een webshop verwachten dat ze oog hebben voor duurzaamheid.

Daarnaast geven webshops zichzelf een 6,5 op tien als gevraagd wordt naar hoe duurzaam ze zijn. 78% geeft echter aan in de komende jaren flinke inspanningen te leveren waardoor ze binnen de 3 jaar een score zouden halen van 7,9 op 10.

Maar hoe ga je daarmee aan de slag als webshop? Tijdens het gratis webinar op 18 november krijg je tal van tips & tricks over hoe je duurzaamheid kan toepassen binnen je onderneming.

Adyen’s Impact Journey

Adyen begon hun “Impact Journey” in eigen huis met het verdienen van hun ” license to operate” door CO2-neutraal te worden en bij te dragen aan lokale gemeenschappen. Sinds ze die ” licentie ” hebben, nemen ze een ambitieus standpunt in over het verminderen van de uitstoot en stimuleren ze hun handelaren en hun klanten om iets terug te geven aan de planeet. Zo willen ze als multiplicator in de markt fungeren.

Brian, Head of Sustainability bij Adyen, leidt je door hun impact journey en geeft je een aantal voorbeelden van hoe zij samen met hun handelaren impact creëren.

The Belgian Online Sustainability Barometer

Eind oktober lanceerde SafeShops.be de eerste Belgische e-commerce duurzaamheidsbarometer. Daarbij ging SafeShops.be samen met haar partners op zoek naar hoe ver de Belgische online handelaar al staat in hun weg naar duurzaamheid. In de bevraging werd er vooral gekeken naar transport en logistiek maar ook verpakking en retouren kwamen aan bod. Als laatste gaat de studie ook na wat de ambitie van de webshops is om zichzelf te positioneren in het hele duurzaamheidsaspect.

De inzichten uit deze studie zal Greet Dekocker, directeur van SafeShops.be tijdens dit webinar met jullie delen.