Tips & tricks: domeinnaam & hosting van je webshop

Je domeinnaam: het adres van jouw website

Je kan een website het best vergelijken met een huis. Daarin staan jouw meubels, de data van je site. De grond waarop je huis gebouwd is, is je webhosting. En het adres van je huis is je domeinnaam. Zo weten de mensen waar jouw huis staat wanneer zij jou willen bezoeken. Een domeinnaam kan verschillende dingen zijn, zoals een combinatie van je naam met je activiteit of een leuk concept zoals bakkerjacobs.be of lekkeretaartjes.be.

Elke computer met een internetaansluiting krijgt een IP-nummer toegewezen. Bij het huidige IPv6 is dat een lange reeks van 8 groepen met telkens 4 hexadecimale cijfers. Niemand gaat die lange reeks zelf intikken, laat staan dat hij die kan onthouden! Daarom werd de domeinnaam uitgevonden: een gemakkelijker te onthouden adres. Een domeinnaam registreer je voor een duur van minstens één jaar bij een registrar. Die zorgt ervoor dat jouw domeinnaam gekoppeld wordt aan het IP-adres van de server waarop jouw website gehost staat.

Het leuke aan je domeinnaam is dat je daarmee heel creatief kan zijn. Een domeinnaam bestaat namelijk uit je zelfgekozen naam, (bakkerjacobs bijvoorbeeld), en een domeinextensie. Dat kan een landencode zijn zoals .be, .nl, .fr (bakkerjacobs.be bijvoorbeeld) of een van de honderden nieuwe extensies, gaande van .app tot .xyz via .music, .news, .bike (bakkerjacobs.shop bijvoorbeeld)

Combell, registrar van +1000 domeinextensies, geeft je alvast 8 tips om een goede domeinnaam te kiezen:

Tips voor het kiezen van een domeinnaam

Je mailbox: jouw digitale brievenbus

Het mooie van je eigen domeinnaam is dat je nu ook een adres hebt zodat het mail-protocol, de postbode van het internet, weet waar jouw mails te bezorgen. Maar je moet wel een postbus hebben waar hij de e-mails kan deponeren!

Bij de meeste hostingproviders kan je meerdere e-mailadressen aanmaken op basis van jouw domeinnaam. Voor algemene info maakt bakker Jacobs info@lekkeretaartjes.be aan, voor de verkoop sales@lekkeretaartjes.be, voor de medewerkers kaatje@lekkeretaartjes.be,  enz.

Om die mails te kunnen ontvangen moet je wel een mailbox hebben, waar de mails gedeponeerd worden. Ook dat is weer webruimte die ergens op een server staat. Dat kan de mailbox zijn die je gekregen hebt bij je internetabonnement bij Proximus of Telenet. Of je huurt hiervoor ruimte bij je webhosting bedrijf. In beide gevallen moet het mailadres dat je aangemaakt hebt op jouw domeinnaam, gekoppeld worden aan die mailbox.

Lees waarom een zakelijk e-mailadres op basis van je domeinnaam een marketinginstrument op zich is.

Een zakelijk e-mailadres is een must

Webhosting: de bouwgrond voor jouw website

Eigenlijk is een website een verzameling bestanden, al dan niet in mappen gestoken. Die staan ergens op de harde schijf van een computer – een webserver genoemd. Hij serveert de pagina’s waarom de bezoeker van je site verzoekt (request). Het herbergen van deze bestanden op een computer heet daarom webhosting.

In principe zou jij jouw website op jouw eigen computer kunnen hosten, maar dan enkel indien jij over een heel krachtige PC beschikt, met een sterke link naar het internet. Er kunnen immers veel bezoekers tegelijkertijd naar de website komen, en dan mag jouw computer niet bezwijken onder de druk. Daarom zijn er gespecialiseerde bedrijven ontstaan, zoals Combell, met hightech webservers, en een krachtige verbinding met het internet. Zij worden webhosting providers genoemd.

Webhosting vereist een doorgedreven specialisatie, met servers en personeel dat zich exclusief aan het perfect draaien van de website moet wijden. Daarom verkiezen ook grote bedrijven de hosting van hun website aan gespecialiseerde hostingbedrijven uit te besteden. Zo hebben zij hun handen vrij om zich met hun kerntaak, hun core business, bezig te houden.

Welke webhosting je nodig hebt, hangt af van je soort website. Combell zet je op weg naar de juiste keuze op hun blog:

Welke webhosting past bij jouw website

Thuiswerken: zijn jouw werknemers er klaar voor?

Thuiswerken is een prima oplossing bij uitzonderlijke omstandigheden. Denk maar aan een treinstaking, plotse sneeuwval, ziekte van een kind, of quarantainemaatregelen zoals bij het coronavirus. Dankzij thuiswerk blijft de continuïteit van je bedrijf verzekerd.

Nog voordelen van deze manier van werken zijn: minder filevorming, kostenbesparing, gelijke of stijgende productiviteit, hogere efficiëntie door minder afleiding, minder ziektemeldingen en hogere motivatie. Al deze factoren leveren een positieve bijdrage aan de keuze voor remote work.

Enkele struikelblokken die zeker in de gaten gehouden moeten worden zijn onder andere dat niet iedereen geschikt is om op deze flexibele manier te werken. De nood aan structuur en moeilijkheid om werk en privé te scheiden, kunnen hier een rol in spelen. Uiteraard is vergaderen iets lastiger, want dit verloopt online. Gelukkig zijn hier al goede tools voor op de markt. Last but not least, onderschat de impact van sociaal contact niet!

Combell deelt op hun blog enkele praktische tips om van thuiswerken een succesverhaal te maken:

Tips voor succesvol thuiswerken

Bron: Combell