Marktplaatsen

Jouw producten op een marktplaats

Bij velen is er een haat-liefde verhouding met een marktplaats. Dat zijn all-in verkoopplatformen zoals Bol.com, e-bay, Amazon of AliExpress.Maar deze vorm van economie, die wij als e-commercers de platform economie noemen, is gewoonweg een nieuw kanaal om op te verkopen. Zo moet je ook dit kanaal handig inzetten om jouw producten aan de man te brengen. Het kan een manier zijn om je van een stock-overschot te ontdoen, of om enkele goed draaiende producten nog verder te promoten of om zelfs je eerste stappen naar het buitenland te zetten?

Op een marktplaats verkopen kan dus een slimme strategische keuze zijn om snel te groeien of snel aan bekendheid te winnen. Beantwoord daarom even voor jezelf onderstaande vragen.

Maak een strategische keuze

Denk goed na wat je exact wil bereiken met jouw producten op een marktplaats te plaatsen en denk daarbij zeker ook op lange termijn. Om je alvast op weg te helpen, kan je stilstaan bij volgende vragen:

  • Wat wil je exact bereiken met je aanwezigheid op zo’n market place (naast verkopen)? Visibiliteit, bekendheid, je productafzet testen in het buitenland…
  • Denk goed na welke producten je via dit kanaal wenst te verkopen. Zijn ze dat allemaal of slechts een bepaald assortiment? Behoren die tot een niche? Wat is mijn concurrentiepositie voor welk product?
  • Werk je enkel via een of meerdere market places of verkoop je ook via een eigen webshop, social media,…?
  • Wil je zelf instaan voor de logistiek van de bestellingen, de stockage van je goederen, de levering, enz. of wil je hiervoor beroep doen op de market place of een gekoppeld fullfilment center?

Tips & tricks voor marktplaatsen

Waar moet je op letten als je jouw producten op een marktplaats wil aanbieden? Eens je keuze gemaakt, zijn er een aantal dingen die je heel concreet kunnen helpen om succesvol via een marketplace te verkopen:

  • Informeer goed welke commissiesystemen en tariefplannen het platform hanteert. Ook de spelregels moet je even in diepte bekijken.
  • Zorg ook dat je elk product zo volledig mogelijk beschrijft, in de juiste categorieën plaatst en aan een slimme prijs aanbiedt, want ook de producten van je concullega’s worden gewoon naast die van jou getoond. Je kan je prijs bijvoorbeeld laten afhangen van hoe dringend je van dat product af wilt/moet.
  • Voorzie een barcode, EAN-, GTIN- of ISDN-code voor jouw producten.
  • Voeg bij je beschrijving zoveel mogelijk relevante informatie toe, inclusief vorm, afmetingen, kleur, versie, … alleen zo kan de klant zich een duidelijk beeld vormen van je product en indien nodig goed vergelijken met anderen.
  • Zorg voor een paar aantrekkelijke foto’s of afbeeldingen van goede kwaliteit. Ook dat draagt bij tot een duidelijke beeldvorming van de klant.
  • Organiseer je stockage, fullfilment en verzending. Een vraag die je je hierbij kan stellen is vanaf wanneer besteed ik dit uit. Deze 10 vereisten voor de uitbesteding van je stock, lees je hiervoor best even.
  • Weet ook dat je gewoon meedraait met het algoritme gebaseerd op het gedrag en de vraag van de consument. Je bent dus afhankelijk van de algoritmen die de market place gebruikt. Die zorgen dat jouw product al dan niet (bovenaan) wordt getoond in de zoekresultaten van de bezoekers en zijn doorgaans gebaseerd op de volledigheid van je productomschrijving, je prijs, je snelheid van levering en klantenreviews.
  • En bovenal: doe wat je belooft. Zeker inzake leveringstermijnen, voorwaarden, etc. Want dat levert goede klantenreviews op en zo kom je weer bovenaan de resultatenlijsten. Te veel negatieve klantenreviews zorgen erook voor dat je van het platform wordt gegooid. En dat wil je natuurlijk niet.

Welk platform kies je?

Op basis van je antwoorden op de vragen in de vorige stap, je sector, productassortimenten en doelpublieken kan je kiezen voor de ene of andere market place.

Het is ook bij de keuze van je platform belangrijk dat je voldoende vertrouwen hebt in de gekozen market place. Een marketplace heeft regels en ze beschikken namelijk ook jouw cruciale klantendata. Met hun algoritmes kunnen ze een belangrijke invloed uitoefenen op je ranking. Probeer daarom zo goed mogelijk de spelregels te kennen. Sommige marktplaatsen zijn heel bereikbaar. Ze kunnen je bvb tips geven over op welke zoekwoorden er wordt gezocht bij hen en zo kan je zelfs je assortiment in die richting gaan opzetten. Er is momenteel ook wel wat een strijd  tussen verschillende marketplaces. Ergens moeten ze ook jouw vertrouwen als handelaar winnen. Kijk dus zeker goed hun spelregels na! We geven je even voor je gemak de nodige informatie mee van de twee belangrijke marktplaatsen hier in België. Bol.com en Amazon.

 

Verkopen op verschillende marktplaatsen tegelijk?

Moet je dan in elke market place je producten gaan aanmelden? Niet meteen. Zo kan je ook gebruik maken van systemen die je producten aanbieden op een hele reeks market places, social media en vergelijkingswebsites tegelijk. Zo heb je bijvoorbeeld Channelpilot & Channable die je daar een handje in kunnen helpen. Vergeet niet dat dergelijke diensten ook wel een commissie vragen, maar ook wel heel wat snelheid en manuren voor jou kunnen winnen.