Verkopen via Facebook & Instagram

Verkopen via Facebook & Instagram, hoe doe je dat?

Elke ondernemer die ooit een webshop heeft opgezet, kan het je vertellen: bezoekers en nieuwe klanten aantrekken is een echte kunst op zich. Als webshop eigenaar is het daarbij belangrijk dat je voor ogen houdt dat hét ideale kanaal om klantenwerving niet bestaat. Je moet dus in kaart brengen welke kanalen en platformen er zijn, en hoe je op elk van deze kanalen aanwezig kan zijn. We willen je alvast een steuntje geven met een introductie tot de meest bekende platformen in de westerse wereld, namelijk Facebook en Instagram.

De cijfertjes en waarom ze belangrijk zijn.

Veel hoeven we niet te vertellen wat Facebook en Instagram zijn, en waarschijnlijk weet je dat beide platformen eigendom zijn van dezelfde firma, maar misschien is het wel goed om weten dat in 2020 er maandelijks 1 miljard (!) actieve gebruikers op Instagram zitten, en dat er 25 miljoen businesses geregistreerd staan. Opvallend is dat slechts 10% van de gebruikers van Instagram uit de Verenigde Staten komen. Zonder te veel in cijfertjes te willen vallen, maar misschien toch belangrijk voor jou als ondernemer: Instagram wordt meer gebruikt door vrouwen (56%) dan door mannen (44%) en van alle gebruikers is 60% tiener.

Omgekeerd zijn de cijfers bij Facebook: de mannen vertegenwoordigen hier 57% van de aanwezigheid ten opzichte van 43% vrouwen. Facebook, met haar 2,5 miljard gebruikers elke maand – waarvan 387 miljoen in Europa, is ook veel meer een volwassen-gericht medium, waarbij tieners in feite een minderheid vormen.

De bovenstaande cijfers geven we mee omdat als webshop ondernemer een basisregel is om ten eerste goed te weten wie je doelpubliek is, en te weten waar dat doelpubliek zich bevindt. Het kan zijn dat jijzelf persoonlijk Instagram fantastisch en de beste uitvinding na gesneden brood vindt, maar als jouw doelpubliek daar betrekkelijk weinig aanwezig is, dan heeft het ook geen zin om dat kanaal als een prioriteit te behandelen.

Verkopen via Facebook

Facebook evolueert de laatste jaren van een social media platform richting een hybride van social media en e-commerce. Facebook wil in de komende jaren zich verder richten online shopping en betalingen in haar platform, en dus verwachten we daar wel wat evolutie met een aantal nieuwe functionaliteiten, mogelijkheden en potentieel restricties. In dit artikel bespreken we daarom wat mogelijk is anno 2020.

‘Nu kopen’ knop op je Facebook pagina

De meeste eenvoudige manier om te tonen dat je een online shop hebt, is de ‘Nu Kopen’ knop activeren op je Facebook pagina. Indien je de rol van pagina beheerder hebt, kan je eenvoudigweg de pagina knop bovenaan bewerken.

Voorbeeld van een webshop url:

Facebook shopping

Jouw eigen ‘Winkel’ in het menu van jouw Facebook pagina.

Voor deze optie moet je een Facebook business account hebben. Dit is de officiële manier om binnen Facebook aan e-commerce te doen, voor zowel echte beginners als pro’s.

Als je nog geen Facebook Business account hebt, ga je naar https://business.facebook.com en daar heb je de mogelijkheid om zo’n account aan te maken.

Eénmaal je een account hebt, kan je naar de Catalog Manager gaan om je Facebook cataloog op te stellen. Kleine randbemerking: de onderstaande screenshot van Facebook business account zijn verschillend afhankelijk of je reeds de nieuwe Facebook layout gebruikt of niet.

bon apetit 2

Binnen de Facebook catalog manager kan je manueel een catalogus maken en producten toevoegen, maar veruit de meest voorkomende manier is het connecteren van je catalogus met een webshop platform.

Op het webshop platform beheer je dan je producten, en de producten importeer je dan rechtstreeks in Facebook. Facebook stelt zelf webshop platformen voor in haar Catalog manager, echter zijn er tal van andere platformen die dit ook kunnen. Op de respectievelijke platformen is dan vaak uitgelegd hoe je dit precies doet.

Misschien stel je de vraag waarom je producten niet gewoon in de Facebook catalog manager beheren, en geen webshop platform gebruiken? Indien je enkel van plan bent op Facebook en Instagram te verkopen, dan is dat eventueel een optie. Echter moet je rekening houden met de beperkte set van betaalmethoden, die erg “Amerikaans” geïnspireerd zijn (met bijhorende Amerikaanse betaaltarieven).

Facebook ads

Om klanten te werven en in de kijker te lopen, kan je uiteraard gaan adverteren op alle mogelijke manieren in Facebook. Vanuit de catalog manager kan je ook aanduiden om onmiddellijk producten in de kijker te zetten.

Als je klikt op ‘Advertentie maken’ stuurt Facebook je naar haar Advertentie manager, maar het onthoudt welke catalogus je hebt geselecteerd, dus het maakt het je vrij gemakkelijk om producten in een catalogus in de kijker te zetten.

Menu link op jouw pagina zonder Facebook Business account

Opgelet: deze tweede optie is enkel mogelijk voor Facebook pagina’s die minstens 2000 likes hebben.

Deze optie is in feite jouw webshop “embedden” in een Facebook pagina die dan gekoppeld is met de tabbladen in jouw Facebook menu. Voor beginners is dit door de restricties die Facebook oplegt echter geen optie.

Dit kan voor sommige webshop eigenaren die niet de omweg van de Facebook Catalog Manager willen nemen, een optie zijn. Let wel dat niet alle webshop platformen deze optie ondersteunen .

Verkopen op instagram

Voor ondernemers die een zeer visueel product aanbieden – we denken dan in de eerste plaats aan kleding, schoenen, brillen… – is Instagram hét platform om aanwezig op te zijn. Echter is het zo dat starten met verkopen op Instagram allesbehalve een “druk op de knop” is.

Facebook, het moederbedrijf achter Instagram, is er als de dood voor dat duizenden oplichters het platform zouden overspoelen met leuke foto’s, daarbij mensen wegleiden naar online shops waarbij iets aangeboden wordt maar dan uiteindelijk nooit iets verzonden wordt (zogenaamde ‘scams’). Om deze reden is er een soort controle check door Instagram of je een authentieke business hebt en dus wel màg verkopen op hun platform.

Uiteraard denk je als rechtgeaarde zaak dat dit geen probleem kan zijn, helaas kan het soms weken duren eer iemand van de Facebook controleurs uw Instagram account bekijkt. U bent immers niet de enige persoon die op Instagram wil verkopen, niet?

Verkopen op Instagram gaat niet op 1,2,3.

Daarom is het belangrijk dit in te plannen en volgende zaken te ondernemen:

  • Begin reeds veel te posten op Instagram, met foto’s van uw producten, uw zaak, toon authenticiteit.
  • Zorg dat uw Instagram Bio op punt staat, maak duidelijk dat het om een business gaat
  • De Facebook pagina waaraan je Instagram account gekoppeld is, zorg dat die de juiste business categorie heeft. De koppeling tussen Facebook en Instagram kan je doen vanuit je Facebook pagina, bij ‘pagina instellingen’.
  • Als logo van je Instagram, gebruik je winkel logo of mascotte

Zet je Instagram account om in een Instagram Business account

Zie deze link hoe dit te doen: https://help.instagram.com/502981923235522

Zet je producten in de Facebook Catalog Manager

Verder moet je ervoor zorgen dat je de producten die je wenst te verkopen, in de Facebook Catalog Manager zet. Ook hier kan je best jouw producten beheren in je webshop software, en deze van daaruit importeren en synchroniseren naar Facebook Catalog.

Hou er rekening mee dat je akkoord moet gaan met de Facebook commerce richtlijnen, en dat je Facebook pagina geen leeftijd of land restricties mag kennen.

Van zodra Facebook je Instagram account heeft geverifieerd en u toegang tot Instagram Shopping verleent, zal deze optie beschikbaar komen in de Facebook Catalog Manager. Vanaf dat moment kan je producten beginnen taggen. Opgelet: deze product tagging moet je ook activeren binnen je Instagram app, via Instellingen en dan Winkelen.

Voorbeeld van Instagram pagina Bon Appetit Les Amis:

Bron:

Geert Roete is CEO en mede-oprichter van Infinity Mobile, de firma achter Shopitag, een online ecommerce platform. Met meer dan 1000 handelaren uit maar liefst 23 landen is Shopitag een groeiende speler binnen de e-commerce partijen die zich richten op kleine ondernemers met geweldige groeiambities.

Shopitag onderscheidt zich van concurrenten niet alleen door binnen 1 account meerdere webshops aan te bieden en een ruime waaier aan betaalpartijen te verbinden, maar ook door hun Post A Shop app. Via deze App kunnen ondernemers met weinig tijd, in slechts 5 minuten hun producten in de kijker én aankoopbaar maken op Facebook.

Meer informatie kan u vinden https://shopitag.com